Brev:
Søvn og flere rutiner der (snart) skal ændres
21. juni 2012
Alder:
9 mdr.
Søvn og flere rutiner der (snart) skal ændres
Hej Helen.
Sikke mange spørgsmål der ryger afsted for tiden - og mange tak for dine rigtig gode og brugbare svar.
Jeg har tidligere skrevet til dig angående min datters søvn og hvordan man mest hensigtsmæssigt ændrer hendes sovevaner - eksempelvis lærer hende at sove i hendes egen seng.
Imidlertid har jeg endnu ikke haft overskuddet til at ændre så meget - da der har været meget at se til har jeg prioriteret at vi begge har fået god og tryg søvn - og pt. ser vores sovesituation og aftenrutine således ud:
Efter aftenbadet ligger vi og snakker lidt på sengen indtil jeg kan se at hun er træt nok til at kunne lægges - herefter pusler vi, siger godnat til sommerfugleuroen og jeg ammer hende - og når at lægge hende (i mors seng) inden hun sover helt. Af og til (som regel hvis hun har meget motorisk uro i kroppen) slipper hun selv inden hun falder til ro og jeg lægger hende, nogle gange relativt vågen (pga før omtalte motoriske uro), hvorefter jeg altid synger og lægger en hånd på hende indtil hun sover.
Herefter vågner hun som regel en enkelt gang eller to inden jeg går i seng og skal lige have hjælp til stillingskift / skal have en sut / hvis intet andet virker et bryst (dog bruges brystet væsentlig mindre om natten nu end sidst jeg skrev - jeg forsøger - vil ikke have at det skal være en af de ubehagelige "dårlige søvnassociationer")
Jeg vil, på sigt, gerne hen til at jeg lægger hende i hendes egen seng (som desværre ikke er sådan en hvor siden kan tages af, men som dog står helt op ad min), synger den sædvanlige godnatsang og så går ud af soveværelset førend hun er faldet helt hen, sådan at hun når at registrere at jeg ikke er er der.
Som sagt har jeg tidligere spurgt dig hvordan du ville anbefale at jeg lærer hende at sove i egen seng - så når tiden og overskuddet kommer - forhåbentlig snart - genlæser jeg dit svar.
Mit spørgsmål er derfor denne gang: Hvordan ville du gå til dét at lære hende at falde i søvn uden at jeg sidder ved siden af? Ville du bare "brat" begynde at nøjes med at synge godnatsangen en enkelt gang, sige godnat og gå ud - eller ville du tage det mere gradvist ved eksempelvis at starte med, efter at have sunget og sagt godnat, at sætte dig over i en stol i hjørnet af værelset - eller hvad tror du er rarest for hende og den bedste metode?
Og - jævnfør vores nuværende sovesituation - ville du starte med at lære hende at sove i egen seng eller med at lære hende at falde i søvn "alene", hvad tror du er mest hensigtsmæssigt?
Det kan i og for sig godt være at det slet ikke bliver noget problem for hende at falde i søvn uden at jeg er ved siden af hende - jeg har som sagt ikke prøvet men har indtil nu bare valgt den "sikre" løsning fordi jeg så ved at hun er tryg og glad og fordi jeg ikke ved hvordan jeg skal tackle det.
Bliver det et meget stort problem har jeg sådan set heller ikke det store imod at sidde hos hende til hun sover - men det ville jo være rart, også på sigt, med lidt mere aften til sig selv - specielt fordi hun, når det er så lyst om aftenen, ofte når at vågne lidt mere op de gange hun vågner end hvis det er mørkt - og så må jeg ind og sidde ved siden af hende til hun sover igen.
Jeg glæder mig, endnu en gang, til at høre fra dig.. :)
Kærlig hilsen