Svar: Søvn og flere rutiner der (snart) skal ændres
21. juni 2012
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at I er kommet lidt væk fra amningerne om natten og det er rigtig fint. Det lyder også som om at det lykkes dig at putte din datter før hun falder i søvn ved brystet og at du ofte kan berolige hende med dine hænder, nærhed og fysiske kontakt og det er super godt. Det er en god forudsætning for at hun kan beroliges på samme måde men hvor hun ligger i sin seng.
Derfor handler det om at du stille og roligt skal forsøge at ændre rutine sådan, at du stadig starter med at amme hende og derefter så putter hende i sengen, hvor du så som du plejer sidder hos hende, beroliger og giver hende nærhed og fysisk kontakt.
Det kan være en rigtig god idé at have en klud ved brystet, når du ammer hende. Den vil naturligt dufte af dig og din mælk og det vil være rigtig godt at lade den følge med fra din favn og ned i sengen, når din datter flyttes ned for at sove der. Den vil gøre skiftet mellem favn og seng mindre voldsomt, fordi "lidt af dig" følger med og fornemmelsen af at have lidt tøj ved ansigtet stadig vil være der.
Det lyder som om at du til at starte med skal blive hos din datter, sidde og hjælpe hende til fysisk ro og netop ved at holde i hånd osv. give hende den tryghed der skal til for at hun falder til ro og kan overgive sig til søvnen. Det lyder som om at hun vil blive rigtigt ked af det, hvis du går.
Jeg er ikke tilhænger af at du sætter dig og ikke har kontakt med hende. Hvis du er der, så skal du være der for hende, og netop berolige hende. Hvis du sidder der, kikker væk, ignorerer hende og de lyde, signaler osv. som hun laver, fordi hun forsøger at få din opmærksomhed, så vil hun ikke være tryg. Hun vil opleve at du opfører dig underligt og det vil være utrygt for hende at du ikke reagerer på hende.
Hvis du skønner at hun ser din tilstedeværelse som underholdning og ikke kan sove, fordi det forstyrrer hende at du er der, så kan du godt gå. Du kan her bruge det jeg kalder for "se-til-metoden". Det handler om at du hele tiden viser hende, at du er der og at hun trygt kan sove og samtidig netop signalerer at det er sovetid og ikke legetid, når hun puttes.
Jeg er af den overbevisning at når børn beder om tryghed, så skal de skal naturligvis have den og når børn græder for at forhindre deres forældre i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at de vil have deres vilje eller at ønsker at bestemme. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Det er derfor meget vigtigt at du forsøger at afkode, hendes signaler, når du putter hende. Hvis hun græder fordi hun er utryg, hun klynger sig, tydeligt har brug for dig, så skal du naturligvis være der for hende. Men virker hun til at være tryg ved at ligge for sig selv, så må hun naturligvis gerne det.
Når man bruger "se-til-metoden", så skal hun puttes trygt og roligt, kærtegnes osv. så det at komme i seng er rigtig dejligt og rart. Herefter kan du så gå, men det er vigtigt at du kommer igen hele tiden. Intervallet mellem at gå og komme tilbage skal ikke vare mere end 3 minutter og det skal ikke forlænges. Selvom hun ikke græder, så skal du vende tilbage til hende, så hun hele tiden ser jer og dermed ved at hun ikke er alene.
Det handler om at hjælpe hende med at blive lagt ned igen, atter få dynen om sig, blive kærtegnet lidt osv. så hun atter føler sig tryg. Hun har en alder, hvor hun lige nu ikke forstår, hvor du går hen, når du går fra hende og hun vil derfor føle sig utryg og forladt og alene, når du går. Derfor handler "se-til-metoden" om hele tiden at vise hende, at du stadig er der, at du ikke er forsvundet og at hun derfor kan være fuldstændig tryg.
Nogle gange vil det være sådan at du putter hende tryg og roligt og derefter går frem og tilbage et par gange og det går fint. Men herefter har hun brug for dig og det er helt okay, så er det her, du skal sætte dig hos hende og holde lidt i hånd, så er det der hun er parat til at sove og netop der du så er der og lige hjælper hende det sidste stykke vej.
Læs meget gerne min bog om "Børn og Søvn", hvor jeg netop beskriver søvnen i denne alder og de udfordringer den giver.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske