Brev:
Sover sent aften
21. juni 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Sover sent aften
Kære Helen.
Først skal jeg lige sige tak for alle dine tidligere svar til mig, det er alle meget brugbare svar og jeg er så glad for at have dig som min "livline" tusind tak:-)
Jeg har lidt spørgsmål ang Lines søvn til natten. Hun er nu 30 mdr og har et fuldstændigt perfekt sprog - laver lange sætninger som vi voksne - og har haft det længe, uden at hun er sådan "gammelklog".
Hun er rigtig god til at lege og fordybe sig i lege,, og hun trives rigtig godt i dagplejen og hjemme, er lidt morglad men fint nok for alderen tror jeg.
Idagplejen er der 2 piger på samme alder og en dreng på 1 år.. pigerne har pt mange konflikter, siger dagplejer, og det er osse helt naturligt for alderen ved jeg godt - og hårdt at være i det en hel dag:-)
Mit "problem" er at vi har en tydelig træt pige omkring 20 tiden - og vi putter med en lille snak om dagen lidt sang og hygge, men ikke længere tid end ti min ca. Hun har tidligere kunne ligge og snakke-synge-tumle lidt rundt i tremmesengen - og så falde i søvn uden videre... men nu den sidste måned er det med en masse snak og forsøg på at lokke os op til hende så skal hun lige det og det og det - snakke snakke, jeg holder så ret hårdt på at vi skal gøre de samme ting hver aften og vi står nede ved trappen og siger put dig nu skat - vi er lige her og nu skal lillebror sove osv osv - hun græder med pauser og griner af os når vi kommer op til hende, hvis hun er for ulykkelig.. det bliver mere og mere syns jeg, tit sover hun først kl 21-21.30...
Det er svært for mig at putte Jakob til ordentlig tid når jeg osse har Line at "diskutere med" samtidig. Jeg lader hende dog græde lidt inden jeg går derop - men ikke meget for det er jeg ikke tilhænger af. Jeg syns jeg er meget anerkendende - dog kan filmen knække for mig!!! og så bliver jeg ked af det .
Hun sover ca 1,5-2 timer i dagplejen og osse med lang indsovningstid - men hun er meget træt til middag osse, så jeg mener jo stadig hun har brug for at sove til middag .. om natten sover hun 10 timer i træk uden at vågne - så hun sover godt.
Vores rytme og rutiner i løbet af dagen er stort set altid ens - så hun bliver ikke forvirret over det - hun er sød og velopdragen og har været virkelig 2 ÅR!!
Det synes jeg osse er ved at være ok igen... så hvad gør jeg nu videre for at hun igen kan lære at det er sovetid når vi putter?
Jeg vil så gerne hjælpe hende - lige nu har vi en dum afslutning på dagen..
Kærlig hilsen fra
Camilla