Svar: Sover sent aften
21. juni 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev :)
Du har fuldstændig ret i at der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med din datter lige nu, og at hverdagen og alle oplevelserne, naturligt er rigtig svær at give slip på. Hun har svært ved at kapere det hele, hovedet er fyldt med tankemylder osv. og det er naturligt rigtig svært for hende at slippe dagen og overgive sig til søvnen. Det er rigtig godt at du er opmærksom på at bruge lidt tid på at tale dagen igennem, så hun får nogle af oplevelserne bearbejdet.
Derudover tænker jeg også at hun jo nu er 2 ½ år og det giver naturligt lidt ekstra udfordringer i forhold til søvnen. Hun prøver naturligt grænser og det er helt normalt at hun undersøger, hvad der sker, hvis hun ikke reagerer som I forventer. Det er også helt alderssvarende at hun hellere vil være sammen med jer, end at sove. Hun er så bevidst nu, at hun godt ved, at når hun er i sin seng, så hygger I i stuen og det vil hun selvfølgelig være en del af. Hun vil ikke ligge alene på sit værelse, - det protesterer hun naturligt imod.
For mange børn vil det være rigtig dejligt at få en åben seng i denne alder, fordi sengen signalerer at det er okay at barnet ommer ud og at det er okay at søge sine forældre. Nogle børn vil faktisk falde helt til ro, fordi de fornemmer muligheden for at søge mor og far. Andre børn vil netop søge muligheden og vil derfor stige ud af sengen og gå i stuen igen og igen og igen og vælger man at give barnet en åben seng, så skal man derfor være indstillet på at følge barnet roligt tilbage i seng igen mange gange og naturligt også prioritere at sidde på sengekanten og være der. At barnet søger sine forældre er jo også tegn på at barnet har brug for sine forældre.
Det kan være en rigtig god idé at bruge det jeg kalder for "stryge-tøj-metoden". Det handler om at I putter hende og derefter, så stiller I jer i nærheden, så hun kan se jer og høre jer og så laver noget praktisk. Det kan være at ordne strygetøj eller lægge tøj sammen.
Det at være i gang med noget praktisk og monotomt, noget kedeligt, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig, der er ikke noget hyggeligt, ikke noget du går glip af og samtidig kan I så verbalt betrygge hende ved at fortælle at I er der og holde fast i at hun skal lægge sig ned og hun skal sove nu.
Du kan sige direkte "Jeg er lige her, læg du dig ned skat", du kan svare når hun kalder "Moaar - ja skat, du skal sove nu, mor passer på dig" eller lignende og samtidig sende et signal til hende om at I ikke bare sidder og venter på at hun skal sove, men som sagt har noget kedeligt at lave. I er der altså, hun kan se jer, kommunikere med jer, I betrygger og beroliger, lader hende mærke at I stadig er der for hende, men holder samtidig fast i at det er sovetid og I gør hende tryg.
Og det er her vigtigt at hun som sagt hele tiden kan se jer, hun behøver ikke stige ud af sin seng og behøver ikke kalde på jer hele tiden, for at være forsikret om at I ikke er forsvundet. I viser hende at I er der, beroliger ved at snakke lidt og fortælle igen og igen hvad hun skal nu "læg dig ned skat, nat-nat" - og bare det at hun selv lægger sig ned og det ikke er dig der hver gang lægger hende, vil være med til at gøre en forskel. Hun skal hele tiden være tryg og hele tiden fornemme at I er der.
Det er vigtigt at hun stadig får lov til at få sin middagslur, fordi det afbræk den giver hende i løbet af dagen er vigtig for hendes alder og udvikling og der er ikke nogen grund til at tro, at hun vil sove bedre, hvis I fjerner luren om dagen helt.
Det kan godt nogle gange være en god idé at putte hende lidt senere i en periode, fordi I derved sikrer jer at hun er træt nok. Det kan f.eks. være en god idé at give hende både et bad og en godnatgrød inden sengetid, som en del af putteritualet. Hvis I f.eks. spiser aftensmad kl 18, så kan hun komme i bad derefter, få en godnatgrød kl 19.30 og så blive puttet omkring kl 20 måske 20.30 i en periode. Der må gerne gå 1-1.5 time mellem bad og putning.
At få det hele til at gå op i en højere enhed, når der også er en lillebror kan være svært, men I må forsøge så godt i kan. I skal jo naturligt også medtænke at netop når hun puttes om aftenenm så har hun mulighed for at få jeres opmærksomhed. Det er hendes tid, det er ved sengekanten at hun kan have jer for sig selv. Lillebror bliver ældre og fylder naturligt mere og mere og det kan også spille ind på hendes ekstra behov for jer og for at I ser hende netop om aftenen :)
Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske