Svar: Dagsrytme for en følsom 5 måneders pige
22. juni 2012
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som en rigtig god idé at I nu begynder at arbejde på en mere fast rytme i løbet af dagen og de fleste børn vil i jeres datters alder, trives rigtig godt med en rytme, for de sover 3 lure dagligt. Ofte en kort formiddagslur, en lang middagslur og så en powernap sidst på dagen.
Nogle gange kan børn i 5 måneders alderen godt nøjes med kun to lure, - det er især hvis de står sent op og hvis de sover gode lange lure, - men det lyder ikke til at være tilfældet hos jeres datter og derfor tænker jeg at tre lure vil være optimalt.
Det vil i den forbindelse også være rigtig fint at du nu begynder at give hende skemad to gange dagligt. Det hun spiser og tidspunkter hun tilbydes mad på, vil naturligt påvirke hendes indre ur, hendes rytme og dermed både hendes fornemmelse for mæthed og sult, men også hendes fornemmelse for behov for søvn og vågenhed/aktivitet.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre i mors seng, vågner sandsynligvis med en lille ekstra amning, når dagen starter.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes grød af ris, majs, hirse, boghvede eller quinoa. Gerne med lidt frugtmos på som topping og vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13. Og her må du meget gerne gå en lang tur med hende, for at holde hende sovende lidt længere tid. Gør det f.eks. til en daglig rutine at du går en tur sammen med storesøster, I kan tage på legepladsen eller lignende. Hvis storesøster skal sove på dette tidspunkt, så prøv at putte storesøster først og lillesøster bagefter - lillesøster må gerne sove i haven, som du jo oplever virker bedst.
Eftermiddag 16: Ammes
Sover dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap. Du kan her evt. forsøge at lægge dig og amme hende i søvn i din seng og lade hende sove der. Du skal naturligvis sikre dig at hun ikke kan trille ned.
Aften 18: Grøntsagsmos af forskellig slags. Vand af kop
Ammes og puttes til natten 19.30-20. Tidspunktet kan dog variere. Hvis hun først sover 3 lur sent f.eks. først omkring kl 18 så vil hun naturligt først være klar til at blive puttet omkring kl 21. Så det afhænger helt af hvordan hun sover og hvordan hendes rytme viser sig at fungere bedst.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster. Det kaldes også for et drømmemåltid.
Midt nat 03: Ammes ofte stadig om natten, først omkring 6 måneders alderen begynder denne amning at kunne trappes ud.
Det er rigtig godt at du er opmærksom på at din datter let lader sig forstyrre og at hun reagere meget, hvis der sker skift i hverdagen. Netop derfor vil en fast rytme, faste rutiner være rigtig godt, fordi genkendlighed giver tryghed og dermed ro og også ofte bedre søvn.
Nogle gange når børn sender lidt utydelige signaler, så kan det være en rigtigi god idé også at se lidt på klokken og prøve at putte hende, selvom du måske ikke synes hun umiddelbart virker træt, så kan hun godt være parat til at skulle sove. Jeg håber derfor at min plan giver lidt idé om, hvad du kan forvente og også arbejde lidt på lige nu :)
Når I er sammen med andre, så lad hende være hos dig. Andre behøver ikke holde hende, hun skal have lov til lige at se dem an, studere dem på afstand og netop fra din trygge favn. Det "hærder" hende ikke, at blive sendt fra arm til arm.
Når et lille barn bliver født, så skal det og forældrene knytte sig til hinanden. Det sker gradvist i takt med at man lærer hinanden at kende og barnet knytter sig naturligt til sine forældre, som jo er de personer der passer og plejer hende hver dag.
De første tegn på at dit barn er i færd med at knytte sig til dig er, at hun følger dig med øjnene i rummet, når du bevæger dig rundt, hun smiler mere til dig end til fremmede, og det er dig som bedst trøster hende, når hun bliver ked af det eller bange. Et vigtigt tegn på at hun er trygt tilknyttet sin mor er, at hun bruger dig som en base, hvorfra hun kan udforske verden. Siddende på dit skød tør hun observere mere, tør måske charmere andre mennesker velvidende at der sidder hun trygt og godt, at du passer på hende. Siddende hos dig kan hun således være lidt mere modig.
Når I er et fremmed sted, så har hun derfor brug for at kunne studere stedet og de andre mennesker fra dit skød, men stille og roligt vil hun turde undersøge omgivelserne, samtidig med at hun hele tiden holder øje med hvor du er, så hun kan søge tilflugt hos dig, hvis det hele bliver lidt for overvældende. Det er helt normalt og kun tegn på at hun udvikler sig i sund retning :)
Og så skal du lytte til dig selv - moderinstinktet er som regel det rigtig valg! :)
Håber du kan bruge dette videre og rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske