Svar: Kost og en trodsig snart 10 måneders pige
23. juni 2012
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt at børn især i 8-10 måneders alderen lukker munden for skeen. Det handler sjældent om kræsenhed, men er derimod ofte et udtryk for at de gerne vil spise selv, de vil gerne have mere familiemad og de har et ønske om selv at være mere med.
Det er rigtig vigtigt at du tilbyder din datter mange små måltider dagen igennem og det er rigtig fint at du giver hende mad i stykker og også supplerer med en ske, når du kan få lov til det. Din datter ved dog godt allerede nu at når hun lukker munden for skeen, så gør det noget ved dig ...
Når børn drejer hovedet væk, skubber til skeen og kniber munden sammen, så sker der mange forskellige ting. Det at knibe munden sammen er både et udtryk for at ville selv, at kunne selv, men det medfører også meget let at barnet bliver centrum for middagsbordet og da jeg ved fra dine tidligere breve, at du og din datter er alene, så er dit fokus naturligt meget rettet på hende, når hun skal spise. Hun er med sin adfærd ved bordet sikker på at du reagerer og hos jer kunne det nogle gange måske være en god idé at du prøver at lade hende sidde lidt for sig selv.
Du skal naturligvis være der, du skal sikre at hun ikke kan få maden galt i halsen og de store måltider skal I også spise sammen, ligesom du som du allerede gør, gerne må tage hende over på skødet og lade hende spise lidt mere, samtidig med at hun får lidt ekstra nærhed. Det er rigtig fint. Men i løbet af dagen, til hendes mellemmåltider, må du meget gerne give hende lidt at spise og lade hende få lidt madro.
Måske har du tendens til at gå i gang med at lave specielle retter til hende, fordi du tænker at bare hun spiser, så er det godt. Men det bedste du kan gøre er faktisk at lave familiemad, altså retter som I begge kan spise. Hun skal se at I får det sammme og har hun lyst til at smage fra din tallerken så er det også okay.
Det er som sagt vigtigt med madro. Lad hende spise med fingrene og lad hende også forsøge sig med en gaffel. I starten kan du hjælpe hende med at putte maden på gaflen og føre den til munden, men lad hende også selv forsøge sig.
Sørg for at hun får mange små måltider i løbet af dagen, således at hvis der ikke glider særlig meget ned til det ene måltid, så spiser hun nok lidt mere til det næste. Hvis hun næsten ikke spiser noget til aften, så suppler evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet, ligesom hun naturligvis fortsat skal have sin mælk. Og find så roen i dette ... :)
Lav almindelig børnevenlig mad, med masser af smag og farver, der appellere til appetitten. Hun kan som sagt spise stort set det samme som du f.eks. Lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, farsbrød, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks, fiskefilet, risotto - hvad du nu kan finde på at lave, som er børnevenligt :)
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med grøntsager i stykker, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg eller lignende. Suppleres også gerne med lidt grøntsagsmos, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, kartofler, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad, vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød som del af putteritualet
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, - som du kan se af planen er der mange måltider hele dagen igennem og du skal som sagt prøve at fokusere på variation og det at lade hende spise selv, mere end at du fokuserer på hvor store mængder der glider ned hver gang :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske