Svar: Søvnrytmevanskeligheder - 4 mdr.
24. juni 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Karin
Tak for dit brev og velkommen til - og dejligt at høre at du har købt min bog om børn og søvn og er glad for den, tak! :)
Som jeg læser dit brev og din beskrivelse af din datter, så lyder det som om at hun trives bedst, når hun får lov til at sove ca 4 timer til formiddag. De dage, hvor I er i mødregruppe eller hendes søvn afbrydes fordi I skal til svømning, bliver hun ofte ked af det, virker til at mangle overskud og sover også dårligere.
Du fortæller også at når hun sover 4 timer om formiddagen, så sover hun ofte stadig en god lur på 1-2 timer om eftermiddagen og tager ofte også en powernap om aftenen. At hun sover meget om dagen betyder naturligvis at hun så også sover sent til natten og ofte først går i seng omkring kl 22, men hun sover godt om natten.
Jeg er derfor tilbageholden med at sige at du roligt kan vække hende efter 3 timers lur. Rent søvnteoretisk vil hun naturligt komme igennem alle søvnens stadier, når hun sover 3 timer og på sigt kan det godt være en idé at holde hende mere aktiv om dagen og forsøge at sikre en lidt længere nattesøvn. Men lige nu lyder det som om at hun rent faktisk trives bedre med den nuværende rytme og mindre godt med det du gerne vil ændre til og jeg synes derfor at du lige nu skal lade hende sove som hun gør og ja - altså lade hende sove 4 timer til formiddag, hvis hun virker til at trives bedst med dette.
Det er helt normalt at børn i din datters alder går sent til ro for natten. Det vil ofte ændre sig og det kan sagtens være sådan at du i løbet af den næste måned oplever at hun af sig selv begynder at ændre rytme og det er altid bedst, hvis du kan følge hende og de signaler hun selv sender .. så hos jer kan det altså godt være at tiden vil arbejde lidt for jer, uden at du behøver gøre så meget og det synes jeg lige nu er værd at se an :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske