Brev:
Vender om på maven om natten
24. juni 2012
Alder:
6 mdr.
Vender om på maven om natten
Hej Helen!
Skriver til dig, da jeg ikke helt ved om det er sikkert at lægge min søn ind på sit eget værelse.
Han bliver 7 mdr. den 30 juni. Han skulle have været ind på sit eget værelse når han blev 6 mdr. for vi trænger til søvn begge to. Han er åbenbart en der er meget vågen om natten. Tit hver anden time. Men en uge før han blev 6 mdr. begyndte han at trille om på maven om natten. 1 til 3 gange nogle nætter.
Han er rigtig god til om dagen at trille om på maven når han bliver lagt på ryggen, MEN han triller aldrig tilbage igen. Så min bekymring er at når jeg pludselig vågner om natten ved at høre hans roderi lidt, så ligger han pludselig på maven, nogle gange med hovedet løftet, andre gange med hovedet ned i madrassen. Han har gjort det både i min seng og i hans egen som står i soveværelset. Jeg tør nu ikke at få ham ind på værelset, for så kan jeg jo ikke høre ham så godt når han bare møvre rundt.
Med hans alder sker der så ikke noget ved det, selv om han ikke kan kommer tilbage på ryggen igen?
Tænker også lidt hvorfor han er så vågen om natten!
Sover typisk mellem 20.30 og 21. vågner som regel selv ved 23.30-24 tiden. Ammes der og falder så i søvn. Vågner så igen ved 3.30 tiden, sover ikke før ammes. Vågner så typisk igen mellem 5 og 6.30. Uanset om han ammes ved begge bryster ved midnats tid eller kun den ene fordi han eller jeg falder i søvn. Eller om han bliver i min seng eller om jeg løfter ham over i sin egen seng, synes jeg ikke der er forskel. Har prøvet at give noget vand at drikke om natten. Har også prøvet at supplere med flaske ved 20 tiden, både efter amning og før amning. Få gange har han spist ca. 80 ml. før amning og ammes lidt bagefter, de fleste gange ammes først og tilbydes nogle gange flaske. Vil kun have mellem 10 og 30 ml - Tit ligger han bare og leger med sutten på flasken også selv om han ikke har spist ved mig først.
Kan han virkelig være så sulten om natten? Får 3 grød måltider om dagen, da vi pt. Holder pause med mos, da han har været frygtelig ked af at skulle have det:-( bliver tilbudt bryst ca. ¾ til 1 time efter grød inden formiddag og eftermiddags lur. Vil sjældent have noget også selvom jeg har prøvet at give forskellige mængder grød. ½ eller ¾ eller 1 dl grød. Han får så kun bryst efter middagsluren ved 15/16 tiden. Har jo tilbudt efter grød for at sikre ham væske som du skriver i din bog:-) (Er begyndt at sove 1 til 2 timer både formiddag og eftermiddag nu, får ofte en power nap, da vores dreng er træt efter 1½ til 2 timer hele dagen igennem. Er det stadig normalt når man er snart 7 mdr.)
MEN der er vel forskel på børn og deres indtag, min dreng kan i hvert fald ikke spise alle de måltider og som sagt afviser han tit brystet en times tid efter grød uanset mængde. Og nogle gange bliver han jo også gal, hvis jeg kun har lavet ½ dl grød når det så slipper op.
Er det meget normalt at han om natten ligger med hovedet meget bagover bøjet. Synes jeg har hørt at børn der gør det har noget med nakken og derfor sover uroligt. Vi har været til kiropraktor da han var 2/3 mdr. og skulle have fået styr på det der var i nakken den gang, men måske noget er vendt tilbage. Han er ellers en glad og smilende dreng, græder næsten aldrig. Tager langsomt på i vægt. 7,9 kg og ca.72 cm lang. Ved fødslen 3600 g. og 53 cm.
Puha, det ene spørgsmål tager det andet med sig:-) Min SP siger jo at han ikke behøver at blive ammet efter grød, da der også er væske deri og han skal have at vide om natten at han bare skal have en tår vand da han ikke behøver at spise fra kl. 20 til tidlig næste morgen, nu han er over 6 mdr. Jeg skal jo tænke på alle de børn der sover igennem uden at få mælk:-( Synes bare jeg har lidt svær ved at læse min dreng, så kører lidt på klok slet med spisning. Har heller aldrig suttet ved brystet mere end 3-4 min. Så har altid været lidt i tvivl om mængden til ham. Men han har jo tit afvist flasken.
Lige et om Jern dråber! Er lige begyndt med dem, da jeg jo ammer og han får købe grød, da det er det han spiser uden brok. Så han får jo ikke 400 ml. MME i døgnet. Lige de to dage han har fået jern, der er han vågnet ved 22-22.30 tiden og grædt og grædt. Er det tilfældig eller kan jerndråber give ondt i maven? De hedder Glycifer.
Håber du kan finde rundt i mit nu rodet brev:-)
Mange hilsener
en træt men glad mor