Svar: Voldsom opvågning fra nattesøvnen
24. juni 2012
Alder:
14 mdr.
Kære "Mima"
Tak for dit brev :)
Det lyder for mig som om at din datter har anfald af natteskræk. Dette opstår ofte omkring 1.5 års alderen, men kan godt komme før og det lyder som at det er anfald af natteskræk I du oplever hos jer. Det er vigtigt at sige, at det ikke er farligt, selvom det godt kan virke meget skræmmende på dig.
Mareridt og natteskræk er ikke det samme og derfor skal man reagerer forskelligt, alt efter om barnet har det ene eller det andet.
Vores søvn består af forskellige stadier, - vi slumrer ind, sover let, sover dybere og dybt og sover lettere igen og ind imellem disse bølger af let og dyb søvn, ligger periodevist REM-søvn, som er vores drømme søvn.
Mareridt opstår under REM søvn og børn er ofte mellem 3-5 år, når de har mareridt, men det kan godt opstå tidligere. Et barn der vågner af mareridt vil vågne og kalde på mor (eller far), vil græde og vil sidde op og være vågen, når man kommer ind til barnet og barnet vil lade sig trøste og berolige og falde til ro med jeres nærhed og fysiske kontakt.
Natteskræk opstår derimod under den dybeste søvn og det betyder at barnet sover, når det har anfald af natteskræk. Det betyder at når barnet har anfald af natteskræk, så vil barnet skrige og ikke kalde. Du bliver altså vækket af et barn, der græder højt, og når du kommer ind til din datter, så vil hun ofte sidde op, hun har måske let åbne øjne, men hun vil tale usammenhængende og virke konfus. Præcis som du beskriver. Derudover så vil et barn med natteskræk ofte ikke lade sig trøste. Hun vil skubbe dig væk, når du forsøger og taler du for meget til hende, så bliver hun endnu mere frustreret og ked af det.
Et barn med mareridt skal trøstes, tages op, holdes om, evt. tilbydes lidt vand at drikke, beroliges og betrygges og have lov til at sove videre sammen med mor og far, hvis det er bange og har brug for den ekstra tryghed. MEN et barn der har natteskræk skal som udgangspunkt ikke tages op og ikke vækkes, men skal hjælpes videre i søvnen med så lidt aktivitet og snak som muligt - netop fordi barnet sover, når anfaldet opstår.
At give vand kan være en rigtig god idé til børn der vågner af mareridt, fordi det er med til at holde barnet til virkeligheden, hvorefter barnet så kan sove igen. Hos jer vil det være bedre at du forsøger at få hende videre i søvnen uden for mange aktiviteter. Men hvis hun ender med at vågne op eller ender med at blive vækket, hvilket det lyder som om, så må hun gerne få lidt at drikke ... prøv dog at få hende videre i søvnen :)
Du kan læse meget mere om både natteskræk og mareridt i min bog "Helens bog om børn og søvn".
Fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske