Brev:
Leger med mad i stedet for at spise
24. juni 2012
Alder:
10 mdr.
Leger med mad i stedet for at spise
Hej Helen,
Vi har nydt godt af dine svar på vores tidligere spørgsmål! Vi er tilbage i Danmark efter vores lange rejse til USA, jeg er startet på arbejde og min mand har overtaget barslen. Min datter (nu næsten 10 mdr) sover fint sine to lure i sin tremmeseng og sover oftest også igennem i sin seng om natten. Det er virkelig dejligt - og når hun en gang imellem vågner om natten tager jeg hende bare over til os, det er hyggeligt. :-)
Nu er vi desværre blevet lidt stresset over hendes madvaner. Hun spiste rigtig godt mens vi var i USA og vi kom ind i en god rutine med grød om morgenen og nem "almindelig mad" til resten af dagen og så får hun tilbudt godnat grød for lige at stille den sidste sult inden hun skal sove.
Nu er hun begyndt at afvise skeen, også selvom hun ellers virker sulten. Vi har prøvet at lade hende gøre det selv, men det ender med grød alle steder bortset fra i munden. Hun kan heller ikke bruge skeen, selvom vi fylder den med noget klæbrigt som havregrød - hun rører bare i grøden med den forkerte ende af skeen og til sidst er det hele på bordet og gulvet og hun har mistet interesse og fået højst et par skefulde mad. (Koncentrationsevnen er lidt flygtig lige nu - hun kan virkelig fordybe sig i noget "trivielt" (for os!) men samtidig kan vi ikke fastholde hendes opmærksomhed omkring ting, som vi synes er vigtige.)
Med almindelig mad har vi prøvet både små hapsebidder og stænger og håndstykker og det er stort set lige meget. Hun har fået både på tallerken og bare på bordet. Hun undersøger det hele, fejer det til den ene side og så den anden, tager noget op meeeeget besværligt i pincetgreb - og så smider det på gulvet. (Nogle ting ender dog i munden.) Nogle gange hjælper det hvis vi sætter noget på en kagegaffel og giver den til hende - så sætter hun det i munden så fint. Andre gange er det som om hun slet ikke ser maden, så bruger hun den forkerte ende af gaflen som kost til at skubbe maden rundt. Samtidig er hun tit meget afvisende hvis vi prøver at made hende. Oftest føles det som om man kunne fodre en landsby med den mad, som ligger under hendes stol til sidst.
Vi prøver virkelig at give hende madro, men det er godt nok svært når hun spiser en lille brøkdel af det, hun plejer! Det er klart at der sker rigtig meget for hende lige nu - hendes forældre har byttet roller, hun er i gang med at mestre flere nye færdigheder som f.eks. at mave sig frem og selv drikke fra kop (når hun ikke putter hænderne i og leger med vandet!). Jeg tror det bare er en fase, men vi kan ikke holde tanken ud, at hun ikke får mad nok.
Er der en hensigtsmæssig måde, som vi kan skabe lidt balance omkring måltiderne på? Vi skælder ikke ud når hun smider maden rundt, men skal vi bare lade som ingenting når hun ikke spiser? Er det for meget med tallerkener og bestik, eller er det vigtigt hun får lov til at øve sig med dem? Og hvad med morgengrøden - det er godt nok svært at give hende uden ske!?
Hvis det er relevant, får hun 2 flasker og 1 amning i døgnet (hun drikker 125-200 ml til hver lur og bliver ammet ved sengetid) - sover typisk igennem fra 20-20.30 til 7-7.30 og får ikke mad i mellemrummet der.
Håber du har nogle gode råd!
Tak!