Svar: Leger med mad i stedet for at spise
24. juni 2012
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
- Og velkommen tilbage til regnfulde Danmark ... :)
Det er helt naturligt at jeres datter, med den alder hun har, lukker munden for skeen og at der kommer mere mad på gulvet end i munden. Der er flere årsager til dette og det handler blandt andet om at hun nu har en alder, hvor hun er mere og mere bevidst om at hun ved at knibe munden sammen, kan få den fulde opmærksomhed fra jer. Det at børn lukker munden for skeen, sætter automatisk gang i forældrene - vi ved jo, hvor vigtigt det er at barnet spiser og som du skriver "vi kan ikke holde tanken ud, at hun ikke får mad nok" ...
Jeres datters selvstændighed spirer nu. I mærker det sandsynligvis også på puslebordet, hun vil ikke ligge ned, vrider og vender sig, protesterer højlydt, når bleen skal skiftes. Hun viser naturligt mere og mere temperament og egen personlighed og egen vilje og det skal hun have lov til :)
Forskellen er dog, at hvis hun ikke vil have ble på og vrider sig på puslebordet, så kan I 'tvinge' hende til at få den på, hvis hun ikke vil have hue eller jakke på, så sker det samme - I er stærkere end hende og kan 'tvinge' hende til det, mod hendes vilje - men lige netop med hensyn til at spise - her kommer I til kort. Uanset hvor meget I hopper og springer, så kan I ikke få hende til at spise, hvis hun ikke vil. I kan ikke tvinge hende til at åbne munden og slet ikke til at synke maden. På det punkt, har hun mulighed for at sætte sin egen vilje igennem og det gør hun. Hun fornemmer altså godt at hun ved at lukke munden, gør noget ved jer.
Det er meget meget vigtigt at I accepterer og tror på at jeres datter spiser det hun lige nu har behov for. Det gør ikke noget at hun kun spiser 5 skefulde og et par hapsere - det vigtigste er at hun spiser. I skal til gengæld så sikre hende mange måltider i løbet af dagen og har hun ikke spist så meget til det ene, så spiser hun forhåbentlig mere til det næste. I skal også sikre at der til hvert måltid er både noget hun selv kan spise med fingrene, med sine hænder, med gaffel og også gerne lidt som I så kan hjælpe hende med (hvis hun vil have det).
Hun kan mestre en gaffel, men er stadig for lille til at spise med ske. De fleste børn vil være omkring 16 måneder før de kan spise med en ske, så der er tid endnu. Gaffel og fingre er godt og prøv at guide og hjælpe hende.
Det er rigtig godt at I hele tiden har været opmærksom på at hun kan spise familiemad og det kan hun naturligvis stadigvæk. Det er vigtigt at hun får mad der smager af noget og mad der tager udgangspunkt i den mad I andre spiser. Det vil være helt normalt at hun nogle dage spiser mest kød og pasta og andre dage mest brød osv. Det gør ikke noget. Sørg for at lave helt almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), farsbrød, ris med rødspætte, boller i karry, torsk og spinat - i min bog "Helens bog om børn og mad" finder I masser af opskrifter og idéer til hvad I kan lave :) Og det er retter, som hele familien kan spise.
Det er også vigtigt at I giver hende madro og dermed ro til selv at spise og at I ikke sidder og kikker på hende, når hun spiser. I må gerne en gang imellem lave noget andet i køkkenet imens, så I er der, men uden at være aktiv omkring hende - så hun netop får mulighed for at spise selv. Når I spiser sammen, er det vigtigt at hun får valgmuligheder, få stykker, kun lidt af gangen, og så kan hun spise dette - og I prøver at koncentrere jer om jeres mad.
Når hun smider maden på gulvet, så skal I prøve at sige til hende, hvad I gerne vil have i stedet "ind i munden skat, mmm mam mam, ind i munden" - så hun ikke får skæld ud eller kun får "Nej!", men hører hvad I gerne vil have hende til.
Og så er det rigtig vigtigt at I anerkender hendes lyst til at udforske og undersøge. Så hvis hun leger med maden, så er det for at udforske dette. Hun bruger sine sanser og det skal I stimulere uden for middagsbordet. Hvis hun fascineres af vand, mælk i koppen, gerne putter maden op i glasset, vælter glasset osv. så vandet løber ud over bordet, så er det en rigtig god idé at lade hende lege med vand. Hun skal have små skåle, kaner, bøtter som hun kan lege med i sit badekar eller i haven.
Hvis hun fascineres af lyd, gerne vil sidde og banke skeen ned i bordet, vælter sin tallerken, smider tallerkenen på gulvet osv. med et ordentligt brag, så skal I anerkende hendes lyst til at lave lyd. Giv hende et hammerbræt, som hun kan slå på, en xylofon, en tromme - så hun får stimuleret lysten til at lave lyd - men uden for middagsbordet.
Hvis hun fascineres af at sidde med maden i hænderne, smatter den ud mellem fingrene, synes det er spændende at tygge på maden og tage den ud af munden for at studere den. Hvis hun kører fedtede fingre rundt i håret, på tøjet osv. så skal I her anerkende hendes lyst til at mærke og føle mad. I skal give hende mad i hånden som hun selv kan spise - men I skal igen uden formiddagsbordet stimulere hendes følesans og lyst til at smatte - tag hende med, når I bager boller og giv hende bolledej i hånden, som hun kan sidde med. Lad hende grave i en sandkasse og mærke mudderet og sandet mellem sine fingre.
Jo mere I kan anerkende hendes lyst til at lege, mærke, føle, fornemme, udenfor middagsbordet - jo større sandsynlighed for at hun vil kunne koncentrere sig om at spise, når hun sidder ved middagsbordet.
I min bog "Helens bog om dit barns udvikling", kan I blandt andet læse om den problematik I beskriver her :)
Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske