Svar: Nutramigen - hvor længe? - 3 mdr.
26. juni 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Bettina
I følge Sundhedsstyrelsen så bør børn, der er allergidisponeret og som ikke ammes, tilbydes højt hydrolyseret modermælkserstatning (profylac, nutramigen) de første 4 levemåneder. Efter 4 måneders alderen kan man give almindelig komælksbaseret modermælkserstatning og det allergidisponerede barn bør ernæres som andre børn uden specielle kostrestriktioner.
Jeres dreng kan altså tilbydes en almindelig modermælkserstatning efter 4 måneders alderen. Jeg ved at nogle forældre vælger at give NAN HA, som har delvist spaltede proteiner, men I kan også vælge en anden type erstatning. Det er helt rigtigt, at almindelig modermælkserstatning ofte smager bedre end både Profylac og Nutramigen og det kan sagtens tænkes at jeres dreng vil nyde at få en anden smag og derfor vil begynde at spise mere.
Det er kun hvis barnet har mælkeallergi at man skal fortsætte med de højt hydrolyserede erstatninger, ofte helt op til 3 års alderen.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske