Svar: Lære at tage sutten om natten og døgnrytme
26. juni 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev :)
Planen for dagen ser rigtig fin ud og det lyder meget passende med ca. 6 amninger i døgnet og ca. 3 måltider skemad. Ud over dette skal hun naturligvis have vand af kop, så hendes væskebehov også sikres den vej igennem :)
I stedet for at amme hende formiddag, hvor hun ofte ikke har lyst og I begge bliver frustrerede, så vil jeg foreslå at du giver hende lidt frugtmos og vand af kop. Det vil være med til at holde maven igang naturligt og så kan hun blive ammet lidt, når hun vågner af sin lur.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover videre, Tilbydes brystet tidlig morgen, når hun vågner og dagen begynder. Det er et tilbud, så hun kan tage lidt hvis hun vil. Prøv at amme hende i din seng før hun vågner alt for meget op. Vil hun ikke, så må du acceptere det.
Morgen 7: Tilbydes grød, prøv med de lidt grovere grødtyper som havregrød eller øllebrød, vand af kop. Giv hende gerne lidt frugtbåde i hånden at sutte på først og følg så efter med grøden.
Tilbyd frugtmos som lille supplement, mellemmåltid og vand af en kop før du putter hende til første lur kl ca. 8.30
Formiddag 9.30: Vågner og ammes
Frokost 11: Tilbydes grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes ca 12.30 og hvis hun ikke vil have brystet inden så er det fint at amme hende, når hun efter ca. 45 minutter vågner op og skal hjælpes videre i søvnen.
Eftermiddag 15: Ammes og tilbydes også her gerne lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 17: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, udgangspunkt mere jeres mad, som smager af lidt mere. Vand af kop og suppleres også her med brødskorper osv. at gnave på selv.
Ammes og puttes til natten eller når hun vågner efter ca. 45 minutter og er parat og sover derefter videre
Sen aften 21-22: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster
Først på natten 01: Har evt. brug for endnu en amning og det er helt okay. At sove igennem om natten i denne alder betyder at kunne sove ca 5 timer uden at behøve mælk og de 5 timer kan ligge mellem 21 og 01 eller mellem 01 og 05 ...
I skal være meget opmærksomme på brug af sut. Jeres datter lyder til at kunne blive meget afhængig af sutten om natten og afhængig af at I giver hende den - det kunne godt lyde som om at hun kunne få det jeg kalder vanebetinget afbrudt søvn.
Det er sådan at vi alle sammen vågner 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres datter har naturligt brug for jeres hjælp til at komme videre i søvnen - men hjælpen bør ikke altid være en sut ...
Hvis I konsekvent giver jeres datter sutten i munden, hver gang hun har disse små opvågninger i sin søvn, så udløser I et behov hos hende om at sutten skal være i munden. Hun lærer at hun ikke kan sove uden sin sut, hun lærer, at hver gang hun vågner, så kommer I og giver hende sutten.
Når jeres datter sover godt, så slappes alle muskler i kroppen også kæbemusklen og sutten falder ud, det er helt naturligt. Men hvis I giver hende sutten hver gang hun vågner, så lærer hun, at hun ikke kan sove uden og så er det at hun får en vane med at vågne hver gang, i vished om at en af jer kommer med sutten, hvorefter hun så kan sove videre.
Derfor er det vigtigt at I nu forsøger at få hende videre i søvnen uden at hun får sutten, men i stedet ved at I hjælper hende med at skifte stilling, blive lagt rigtigt igen, få dynen om sig, berolige med hænder, kærtegn, nærhed, beroligende ord osv. så hun lærer at komme videre i søvnen uden hver gang at få sutten i munden.
Og ja - hun skal på samme måde også lære at sove uden brystet i munden og på sigt skal I ind i en rytme, hvor hun ammes og puttes og registrerer at hun puttes uden brystet, ligesom hun ikke skal ammes 45 minutter inde i søvnen - men lige nu har hun brug for mælken, hendes mave skal holdes igang og hun har brug for det ekstra væske og skal have sine amninger, så det er okay. I takt med at hun bliver ældre, så ændrer hendes søvn og hendes rytme sig.
Til sidst vil jeg lige sige, at hvis du fornemmer at hendes mave har brug for lidt tid om morgenen, så kan det hos jer også være en god idé at du ammer hende kl 7-8 og derefter putter hende og så giver hende første portion grød kl 9.30, hvor hun så både får grød og frugtmos. Det vil også være helt okay at gøre det sådan.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske