Svar: Vågner om dagen, men vil gerne sove videre
26. juni 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Nillemor
Tak for dit brev - det lyder som om at det går godt med lillebror! :)
Nogle børn vil have svært ved at komme videre i søvnens forskellige stadier og har brug for lidt ekstra hjælp til dette og det lyder som om at jeres lillebror har det. Du beskriver en dreng, der falder rigtig fint i søvn, han ammes og sover kort tid efter han er lagt. Du fortæller at han ofte er vågen i et par timer og derefter tydeligt er parat til at sove og jeg går ud fra at han er aktiv både motorisk og mentalt i sine vågne perioder. Han lyder således til at have en fin rytme og også sove godt - men han har brug for hjælp til at holde sig sovende .. og det er helt okay.
Det er sandsynligvis noget han vokser fra. I takt med at han begynder at ændre rytme, være vågen i lidt længere tid af gangen, begynder at få mere skemad osv. så vil han sandsynligvis trives med at sove en kortere formiddagslur og en længere middagslur. Det kan godt tænkes at han i 6-7 måneders alderen vil trives med kun at sove 45 minutter om formiddagen, altså komme op, der hvor han plejer at have sin opvågning, men så vil han til gengæld sove 2 ½ time til middag uden større problemer og det vil være helt okay ...
Det er rigtig godt og rigtig vigtigt at du hjælper ham med at holde sig sovende lige nu, hvor han ikke er ældre og han tydeligt har brug for sin søvn og så må vi tro på at det ændrer sig hen af vejen. Du beskriver jo en dreng, der som udgangspunkt trives og har det godt og som udvikler sig fint - netop fordi du er så opmærksom på at sikre ham den søvn han har behov for, ved at lulle ham videre, når han vågner.
Hvis du fornemmer at musik beroliger ham og gør at han kan sove videre, så er det rigtig fint. Nogle børn sover bedst når de kan høre hverdagslyde, lidt musik eller andet og det er helt okay. Det kan være en fin søvnassociation. Det er naturligvis vigtigt at han får lidt ro og ikke står og sover i "larm", men hvis han har brug for at kunne fornemme jer og at han ikke er alene og musik hjælper ham til dette, så synes jeg det er fint. Når han efter 45-60 minutter, så er videre i søvnen igen, så kan du vælge at slukke for det, så han får roen der.
Håber du kan bruge dette videre og at det giver lidt ro, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske