Svar: Putteproblemer/ angst
26. juni 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at høre at du har købt min bog om børn og søvn. Tak - og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Det første som slår mig er naturligvis som I selv også tænker, "er hun syg?". Men du skriver at hun er set af flere læger og at I nu har fået en henvisning til børneafdeling og det er rigtig godt. Det er vigtigt at hun bliver tjekket, så I kan finde ud af om hun vågner så meget som hun gør, fordi hun har ondt.
Jeg går ud fra at I har fået tjekket hendes ører mange gange og man intet har fundet der. Det er en god idé at det er en øre-næse-hals-læge der kikker, for de kan nogle gange se noget egen læge ikke kan .. Det vil her også være en rigtig god idé at undersøge om hun har problemer med polypper eller andet, som kan genere hende under søvn.
Jeg går ikke ud fra at hun hoster eller på nogen måde virker generet i sine luftveje, lunger osv. Hun er sikkert lyttet på mange gange.
Reflux kan være en mulighed? Har hun gylpet eller virket til at have mange sure opstød, - hvis hun har mavesyrer der står og kører op og ned i spiserøret, så kan hendes slimhinder være så irriterede, hævede og røde, at det gør ondt. Og især når barnet ligger ned så sker der tilbageløb og så svier det.
Urinvejsinfektion? Det kunne være en let ting at undersøge. I kan købe et prøvetagningssæt til babyer på apoteket. En lille pose, som sættes fast på tissekonen, som hun så tisser i og lægen kan så undersøge urinen. Børn kan godt få blærebetændelse og det kan give mange forskellige symptomer - bare en tanke at hun måske vågner og græder, hver gang hun tisser, fordi det gør ondt ....
Der er mange faktorer og meget der spiller ind og det er som sagt rigtig godt at I nu får hende undersøgt.
Derudover så vil jeg sige at det er vigtigt at I prøver at glemme alle regler om hvordan man putter børn og hvad man bør gør og hvad man ikke bør gøre. Der er oceaner af råd og mange fordomme om at "man ikke må forkæle sit barn" eller lignende og at børn derfor skal lære at sove alene fra starten. Man kan meget hurtigt føle sig som dårlige forældre, når man læser og hører fra alle mulige råd og mange er meget hurtige til at sige at "det er jeres egen skyld" eller vil måske sige at jeres datter "ikke er normal" eller lignende og det sårer unødigt og giver mange unødige bekymringer.
Det er meget meget vigtigt at I gør det, som I fornemmer virker bedst og holder fast i at det er okay, netop fordi det virker. Og det betyder at I gerne må sove sammen med hende, hvis det giver mest ro. Det betyder at I ikke behøver fokusere på et fast puttetidspunkt, hvor hun skal lige i sin seng, fordi I kan mærke at hun sover meget bedre, hvis hun kan få lov til at blive hos jer i stuen om aftenen. Det betyder at I gerne må vugge hende, putte hende i barnevognen, slyngevuggen eller hvad I nu fornemmer vil være det rigtige lige nu.
Du skriver at hun virker utryg og klamrer sig til jer og det er naturligt rigtig hårdt, når I føler at I hele hendes liv har gjort alt for at hun netop skulle være tryg. Men hun er måske en pige der oplever verden ekstra meget, som bearbejder indtryk med større dybde. Man kalder disse børn for "særlig sensitive børn". De reagerer
ofte med særlig følsomhed overfor lyde, synsindtryk og berøring. De påvirkes tydeligt af større forsamlinger og reagerer også, hvis der er støj fra radio, tv, køkkenmaskiner eller andet. De bryder sig ikke om tøj, der kradser, og reagerer også meget let på berøring.
Særligt sensitive børn har brug for tid til at tilpasse sig nye situationer. De trives overvejende bedst med en vis forudsigelighed, så de ved, hvad de kan forvente og hvornår. Det gælder de små børn og de større børn og i forhold til jeres datter vil det betyder at hvis der sker for store skift eller for hurtige skift, så bliver hun utryg og ked af det. Det er her vigtigt at sige at det ikke betyder at hun er et "særligt angst barn" eller er "mindre omstillingsparat" end andre børn, det handler mere om at hun "bare" er en pige, der har brug for lidt mere tid til at tilpasse sig nye situationer og det er helt okay :)
Med hensyn til alder og dagsplan, så vil en dagsplan for et barn i 6 månedersalderen se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes eller flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (evt. jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop og ammes (eller flaske) også ofte om eftermiddagen
Powernapper evt. men den begynder evt at kunne springes over
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres igen med rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Midt nat - evt. ammes eller flaske, men begynder i denne alder at lære at sove uden
Jeg håber at mine tanker hjælper lidt videre på vej :)
Fortsat held og lykke med hende! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske