Svar: Væske i øret - 2 år, 11 mdr.
2. juli 2012
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære NM
Tak for dit brev :)
Jeg forstår godt dit spørgsmål og at du er i tvivl om, hvorvidt din dreng skal have lagt dræn, når han ingen symptomer har på øreproblemer og jeg synes det er en god idé at du kontakter en anden ørelæge, for at få en second opinion. Da jeg ikke er ørelæge, kan jeg ikke rådgive dig omkring, hvad der vil være bedst her.
Det anbefales normalt at børn får anlagt dræn, hvis de har væske i mellemøret i 3-6 måneder eller har 3 eller flere akutte mellemørebetændelser på 3 måneder. Hvis børn har kroniske problemer med ørerne, så vil det kunne påvirke trommehinden og mellemøret og dermed give øreproblemer også senere hen.
Det er sjældent at der er alvorlige følger af at få dræn i ørerne, men hos nogle vil trommehinden blive påvirket og miste sin elasticitet. Det vurderes dog normalt at de følger der kan være af at få lagt dræn er langt mindre end de følger, der kan være ved at have kronisk mellemørebetændelse og væske i mellemøret.
Jeg synes som sagt at det er en god idé at du kontakter en anden ørelæge også selvom I ikke har en i nærheden. Der findes også privatklinikker som tilbyder øreundersøgelser og behandling og hvor I kan få endnu en lægelig vurdering. Prøv også at spørge jeres egen læge :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske