Svar: Alt det med mad, amning og portionsstørrelser
2. juli 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Victors mor
Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du kender lidt til mine bøger.
Det lyder som om at det går rigtig godt med skemaden hos jer og det er meget fint at du giver jeres dreng 1 ½ dl skemad af gangen, tilbyder vand af kop og så tilbyder brystet inden han skal sove. Lige nu ammer du 5-6 gange i døgnet og det er meget passende for hans alder. Han er en fysisk stor dreng og hans væskebehov er naturligt meget stort, så han har brug for de amninger.
Når han bliver 7 måneder, vil det være rigtig fint at du begynder at amme 4 gange i døgnet og trapper op i skemad på den måde at du begynder at tilbyde lidt flere måltider. En dagsplan for et barn på 7 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur og puttes uden amning
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes mere mad, der tager udgangspunkt i familiemaden kan i 7 måneders alderen f.eks begynde med lidt ris og kan få en kartoffelbåd, et stykke kogt blomkål eller lignende i hånden. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Det er rigtig fint hvis han lige nu ikke behøver mælk sen aften, men du kan godt forvente at I takt med at antallet af skemåltider sættes op og amningerne skrues ned i løbet af dagen, at han har brug for den ekstra amning sen aften og det vil være rigtig fint at amme ham der :)
Han må gerne få mad der tager udgangspunkt i jeres mad og kan få tørrede krydderier. Det betyder at hvis du f.eks. laver en kødsovs, hvor kødet står og småkoger i tomatsovs og du krydrer med lidt timian, oregano, løg osv. så må han gerne få lidt af dette. I min bo "Helens bog om børn og mad" finder du forskellige forslag til retter I kan lave og hvor udgangspunktet netop er familiemaden.
Med hensyn til mad i hånden, som han selv skal sidde med, så er det vigtigt at børn får noget der passer til deres alder. Det betyder f.eks. at du kan give ham en appelsinbåd, der er blød og som han kan sidde og sutte saften ud af - men at du IKKE skal give ham æble, som er hårdt og som derfor let knækker i stykker.
Det er også altid vigtigt at have barnet under opsyn og så skal du udskifte det han sidder med, når du kan fornemme at det er ved at blive for snasket ...
Når barnet sidder og gumler så stimuleres barnets mundmotorik og barnet får brugt sine kæbe, sine tyggemuskler og barnet får også en fornemmelse for hvor langt ind i munden man kan komme maden, før brækrefleksen stimuleres osv. Samtidig får barnet kendskab til forskellig konsistens og også smag. Der er mange informationer og meget læring i at sidde og gumle på noget selv.
Baby Safe Feeder giver ikke barnet alle disse ting og jeg synes det er vigtigt at man som udgangspunkt netop først giver barnet noget når det er parat og ikke forcerer dette ved at give barnet maden i en pose. Samtidig synes jeg også der er noget forkert i at lære barnet at spise gennem en pose .. det ville jeg ikke selv bryde mig om, hvis det var mig. Hvis barnet har brug for moset mad, så kan dette gives med en ske ... Jeg kan dog godt se fordelen ved Baby Safe Feeder i én situation og det er hvis man er på tur i bilen og barnet har brug for at sidde med noget spiseligt i autostolen. Barnet er måske lidt ked af det, utilfreds og der går lige 10 minutter før I kan køre ind til siden. Her kan det være en mulighed, fordi barnet så kan sidde og gumle lidt, afledes osv. indtil I kan holde pause og netop fordi det er i bilen, så kan man ikke have opmærksomheden på barnet hele tiden.
Det kan godt være at din dreng er ved at være lidt træt af brystet eller nu kan drikke så fint af en kop, at en større del af hans væskebehov stilles på denne måde og det er rigtig fint. Derfor vil det være super, at du stille og roligt trapper ned til 5 amninger og derefter kommer ned på 4 amninger i døgnet i 7 måneders alderen.
Det anbefales at give modermælk eller modermælkserstatning til han er 12 måneder gammel og hvis du allerede nu ved, at du ikke vil amme så længe, så vil det være en god idé at introducere en flaske. Det kan være svært at dække hans behov for væske, hvis han kun skal drikke af en kop. Med den vægt han har, så ligger hans væskebehov på 1500 ml i døgnet og det er rigtig meget ... du kan prøve med forskellige typer erstatning eller prøve med lidt vælling, for at se om han så vil acceptere flasken. Du kan også prøve med forskellige typer flaskesutter, for at se om han synes bedre om en slags.
Fra 9 måneders alderen kan sødmælk begynde at udgøre en større del af hans indtag og han kan få lidt tykmælk, sødmælk af en kop eller lignende. Men stadig bør han også få modermælk eller modermælkserstatning. Hvis du ikke ammer til den tid og han ikke tager flaske, så må du forsøge at dække hans behov ved at give ham modermælkserstatning af en kop ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske