Brev:
Slås med dagslurene!
2. juli 2012
Alder:
6 mdr.
Slås med dagslurene!
Hej Helen ,
Jeg skriver nu til dig, fordi jeg vil min søn det bedste mht søvn, han er jo i rivende udvikling :)
Han sover rigtig godt om natten - bliver ammet og puttet ved 20 tiden, han sover i vores seng i den ene side, med hans vugge stående opad så han ikke kan falde ud. De sidste 2-3 uger har han sovet ret uroligt - han ruller rundt, basker med arme og ben, imens han sover, men falder hurtigt til ro, når man lige ligger en hånd på hans mave, og ligger nussekluden op til ansigtet - derfor er han begyndt at sove hos os igen, da jeg ikke gad at rende frem og tilbage på hans værelse, som ellers ligger lige op af vores - det er altså også som om at han bare sover bedre hos os, er det okay, nu hvor han fylder 7 mdr om 2 uger ?
Når jeg har ammet ham i vores seng om aftenen kan jeg sagtens ligge ham i sin egen seng på eget værelse - jeg er bare lidt doven og gider ik rende frem og tilbage, så er det nemmere at han bare sover hos os ;)
Han vågner så først ved 5-6 tiden og er sulten, får så mad og vi sover så til 7-8 stykker... Også starter kampen med lurene.
Jeg kan mærke på ham at han er ved at lave sin rytme lidt om, hvor han før i tiden ville tage en lur allerede en time efter vi er stået op, er han nu vågen 2 timer før han er træt, hvilket også er fint. Så sover han alt mellem 30 og 90 min - men kun hvis jeg hjælper ham videre i søvnen og det er ikke altid det lykkes. Så går der typisk 2-2 1/2 time også er han træt igen, hvor han blir puttet til middagslur og her igen sover han mellen 30 min og 2 timer og som regel også kun ved at jeg hjælper ham videre i søvn efter de 30 min hvor han hver eneste gang vågner op.
Hvor mange lure og af hvilken varighed, har en 6-7 mdr's baby brug for ? Og de dage hvor han kun tager 2-3 lure af 30-40 min, er han virkelig sur og irritabel fra kl 17 og frem til aftenputningen, hvorimod de dage hvor han har sovet sammenlagt 2-3 timer fordelt på lurene, så er han altid frisk og glad lige indtil aften.
Hans dag er meget rutine præget med amning inden lur og grød/mos når han vågner, og han er egentlig ret god til at overholde disse rutiner, det er bare varigheden og uroligheder omkring hans middagslure der er problemet. Han er et barn der meget nemt bliver påvirket af omgivelserne , og jeg har måtte sande at cafebesøg, for mange venindebesøg osv ofte ødelægger en hel dag for os, når vi snakker om lure, fordi han hurtigt bliver gearet op af omgivelserne.
Ellers er han meget aktiv, også rent motorisk, elsker at lege , spiser godt, 3 hovedmåltider og spiser efter bogen mht kød, grøntsager, gryn osv, bliver ammet 5-6 gange i døgnet. Ved ikke om det er mig der gør noget galt, eller om nogle børn bare sover mindre end andre ? Han er jo udover det en ellers rigtig glad dreng :)
Glæder mig til at hører om dine tanker omkring dette :)
Med venlig hilsen
Victor's mor.