Svar: Slås med dagslurene!
2. juli 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Victors mor
De fleste børn vil i 6-7 måneders alderen trives med gennemsnitligt 14 ½ times søvn i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan at barnet sover 3½ time samlet i løbet af dagen, ofte fordelt på to lure og så en nattesøvn på 11 timer.
Mange børn trives godt med en kort formiddagslur, - sover måske kun 45-60 minutter om formiddagen, men sover så en længere middagslur på f.eks. 2-2 ½ time og det kunne godt lyde som om at det var en rytme I kunne arbejde på.
Det lyder også som om at du godt må prøve at give din dreng lidt længere vågne perioder og sørge for at aktivere ham godt både fysisk og mentalt, så han er meget aktiv, når han er vågen. Det er vigtigt at du på den måde "køre ham træt" så han vitterligt er parat til at sove, når du putter ham.
Det er også rigtig fint at du forsøger at skabe en rytme, hvor han får skemad, når han vågner og får mælk inden han skal sove igen. Jeg har netop sendt dig en plan for dagen, som den kan se ud i 7 måneders alderen og for jer lige nu og indtil han bliver 7 måneder vil den f.eks. se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur, sover måske 45-60 minutter
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13. Tidspunktet her kan variere efter hvor lang en formiddagslur han har taget.
Eftermiddag 16: Frugtmos og frisk frugt i hånden, vand af kop og ammes ofte også stadig om eftermiddagen.
Powernapper evt. men nogle dage vil den sandsynligvis kunne springes over. Det afhænger dog af hvor lang en middagslur han har taget.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, og suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Som beskrevet i mit andet svar, vil du godt kunne forvente at han begynder at vågne sen aften og have behov for mælk der og det er okay :) Naturligvis må du gerne lade ham sove, hvis han hører til de børn der bare klarer sig super uden ...
Du må meget gerne hjælpe ham videre i søvnen, - især når han skal sove middagslur, så kan det være en god idé at du triller ham en lang tur i barnevognen for på den måde at lære ham at sove længere midt på dagen.
Han må gerne sove i soveværelset, hvis I alle trives godt med dette. Det lyder trygt og dejligt. Og det er meget fint at du om natten kan berolige ham med hænder, kærtegn og putteklud :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske