Svar: Hvordan putter vi rigtigt?
2. juli 2012
Alder:
8 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, så må du selv vælge til og fra i forhold til, hvad du synes du kan bruge :)
Når jeg læser din beskrivelse, så lyder det som om at I ikke rigtig har nogen fast rytme. Det er lidt forskelligt, hvornår dagen begynder og hvornår jeres dreng sover i løbet af dagen og det er på mange måder fint at lade ham selv styre det - hvis det fungerer - men faktisk tror jeg at det hos jer ville hjælpe, hvis I forsøge at få lidt mere fast rytme ind. Det betyder at I skal begynde at vække ham om morgenen, hvis ikke han vågner af sig selv, så han naturligt kommer op til samme tid hver dag. Det betyder også at han skal have sine måltider til faste tider hver dag, ligesom han skal puttes til sine to lure til fast tid - og det betyder at han sandsynligvis vil begynde at sove lidt tidligere end han gør lige nu .. og måske også spise lidt mere.
Hvordan dagen fungerer, hvordan hele dagens rytme er, vil naturligt have betydning for hvordan aftenen og natten også fungerer. Du spørger om du skal tage ham ind i stuen igen om aftenen eller om du skal give ham grød - og svaret til dette afhænger helt af hvordan hans rytme generelt er. Som du beskriver det lige nu, så nej, så skal han ikke ind i stuen igen, hvis han sover om dagen som jeg skitserer og ja, han må meget gerne få en godnatgrød som del af sit putteritual.
En dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt at gumle på og tilbydes også frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30, sover her måske 45-60 minutter
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Det er vigtigt at han får både mod og hapsere. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13-13.30. Tidspunktet variere efter hvor lang en formiddagslur han har taget. Må her meget gerne sove 1 ½ -2 timer og du må gerne trille ham i barnevognen for at holde ham sovende og sikre ham en længere lur midt på dagen.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Tilbydes lidt tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller med kartofler og sovs. Laks fra ovnen, rødspættefilet, fiskefrikadeller osv. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad og gøres klar til natten .
Tilbydes en godnatgrød ca kl 19.30
Ammes og puttes til natten derefter
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig hvor dagen starter med morgengrød.
Ud over at arbejde på rytmen i løbet af dagen, så er det også rigtig vigtigt at jeres dreng nu lærer at sove uden at have brystet i munden. Det lyder som om at han er afhængig af brystet for at sove og derfor vågner gentagende gange og søger brystet hver gang, for at kunne sove igen.
Det er derfor vigtigt at du lige nu arbejder på at lære ham at sove uden bryst. Han skal stadig ammes 3 gange i døgnet og have sin mælk, men det er vigtigt at han puttes fra din favn og ned hvor han skal sove lige der, hvor han registrerer hvor han bliver lagt. Så han lige når at fornemme at han ligger i sengen og ikke med brystet i munden. Han skal ikke være vågen og grædende, når du putter ham, men døsig og lige ved at falde i søvn, - lige der hvor øjnene kører rundt i hovedet og du tydeligt kan fornemme at han er ved at sove, lige der skal du flytte ham og putte ham.
Han er også i separationsfasen og det påvirker ham naturligt også i øjeblikket, så han drømmer mere og også søger ekstra fysisk kontakt og nærhed. Og han skal naturligvis mærke at du er der, at han ikke er forladt. Men prøv med dine hænder, kærtegn, beroligende ord osv. og uden brystet .. :)
Håber du / I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske