Svar: Søvn og temperament - 12 mdr.
3. juli 2012
Alder:
12 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til - det lyder for mig som om at der er flere ting som spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
For det første, så lyder det som om at jeres dreng altid har haft svært ved at sove. Han har haft svært ved at overgive sig til søvnen og har haft svært ved at sove roligt, når han så sov. Årsagerne til dette har sandsynligvis været mange forskellige ting de sidste år. En af årsagerne har været og er sikkert stadig, at amning har betydet rigtig meget for ham og at brystet har været hans søvnassociation. Det er det til dels stadig, men det lyder som om at I nu har fået lidt nye rutiner, som godt kan hjælpe jer fremover. Det er blevet bedre med at sove, efter du er stoppet med amning om natten ... et skridt frem er frem, selvom det nogle gange føles som om det ikke er det :)
Alder og udvikling spiller ind. Og med den alder jeres dreng har nu, så har han en stor motorisk uro, som gør at han er rastløs når han skal sove. Han har rigtig svært ved at finde fysisk ro, han har svært ved at få kroppen til at slappe af. Det kan her være en rigtig god idé at give ham et aftenbad og derefter give ham lidt massage og bevægelse af kroppen, så I på den måde hjælper ham til fysisk at slappe af. Et bad bør ligge 1-1½ time før han puttes for at have god virkning.
Mentalt er han stadig så lille at han ikke forstår, hvor I går hen, når han ikke kan se jer og føler sig derfor forladt og alene, når I er ude af syne. Han kan ikke forholde sig til at I er i stuen og han i soveværelset, men har brug for at se jer og mærke jer, for at vide at I er der for ham.
Han er begyndt i dagpleje og dette er naturligt en stor udfordring for ham og det er helt normalt at han reagerer. Han skal forholde sig til rigtig meget nyt og skal især forholde sig til at I jo netop er væk om dagen. Han kender ikke tid og ved derfor ikke når I afleverer ham og går fra ham, om I kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer - det skal han stille og roligt lære, men det er svær og hård læring og det reagerer han naturligt på.
Alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes når han sover og derfor drømmer han ekstra meget lige nu. Og faktisk lyder det også som om at han først på aftenen, når han vågner med skrig og virker helt ukontaktbar og svær at trøste, faktisk har et anfald af natteskræk. Hos de fleste børn starter dette først omkring 18 måneders alderen, men det lyder faktisk til at være tilfældet hos jer og netop derfor han reagerer som han gør.
Prøv om I kan undgå at vække ham når I oplever dette. Altså undgå at tage ham med rundt i huset og i stedet tage ham over til jer. Du skriver at han ofte sover hos jer fra kl 02 om natten og jeg tænker at det kunne være en idé at I lige nu lader ham søge jer lidt mere og få den ekstra fysiske kontakt og nærhed. Det lyder som om at han har brug for det.
Du skriver at hans seng står op af jeres seng og at du arbejder på at få ham til at lægge sig i sengen. Jeg vil foreslå at du prøver at fjerne den ene side af tremmesengen og kobler de to senge sammen, så det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Stil evt sengene helt op af væggen, så jeres seng på den måde "bare" forlænges i bredden. På den måde kan han ligge i egen seng og du kan ligge i din og du kan berolige ham med dine hænder, kærtegn osv. Læg dig ved siden af ham, læs en godnathistorie, vis ham billeder osv. og hold som nu fast i at han skal ligge ned og slappe af.
Hvis han har brug for ekstra nærhed og fysiske kontakt så kan han kravle ud af sin seng og putte sig ind til dig og sove videre og det synes jeg er okay. Det lyder som om at I har kæmpet rigtig meget med søvnen og at intet af det lige nu rigtigt virker og jeg tænker derfor at det handler meget om at I alle lige nu skal forsøge at få sovet bedst muligt og at I måske netop kan dette, hvis I kan sove sammen.
Det er som du også selv er inde på vigtigt med en nogenlunde fast rytme for dagen og da I lige nu arbejder på kun en lur dagligt, sender jeg her en plan for, hvordan en dag kan se ud:
Morgen 7.30: Havregrød, letmælk af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. frugtmos, vand af kop.
Frokost 11-11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, pasta, stykker af kød, fisk osv. Eller tilbydes varm mad til frokost - grøntsager, kartofler, ris, pasta, kød, fisk, sovs osv. Vand af kop.
Tilbydes en banan og en kop lun mælk og puttes til middagslur ca kl 12 og må her meget gerne sove 2-3 timer
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende, vand af kop.
Før aftensmad 17: En tallerken med lidt forskelligt grønt imens du laver maden klar
Aften 18: Familiemad, - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, grøntsager, ris, pasta, kartofler, sovs. Der skal være mad i stykker og moset mad. Vand eller letmælk af kop.
Kommer i bad og får efterfølgende lidt massage og gøres klar til natten
Tilbydes en godnatgrød
Ammes og puttes ca kl 20.
Kan tilbydes vand i løbet af natten, hvis han vågner og er tørstig
Det er vigtigt, når du putter ham, at du ikke ammer ham til han sover helt, men arbejder på at han falder i søvn ved siden af dig uden at have brystet i munden. Det er vigtigt for at han kan komme videre i søvnen på egen hånd. Prøv derfor at amme ham og læs så for ham, så han falder i søvn til lyden af din stemme og uden brystet, men stadig får lov til at ligge og slappe af ved siden af dig. Vurder stille og roligt hvornår det så er tid til at putte ham i egen seng - samme godnatritual osv. men lidt mere på afstand af dig og stadig så han kan søge dig, når og hvis han har behov for det i løbet af natten.
At storebror flytter hjem vil naturligt også påvirke lillebror. Han forstår jo heller ikke hvor storebror er eller hvornår de skal se hinanden igen og det drømmer han naturligt også om og bliver påvirket af. På samme måde skal I naturligvis også være opmærksomme på at han jo også kan have ondt eller vågne fordi han ikke er helt rask - men det lyder som om at I er opmærksomme på dette :)
Så mange ting kan spille ind og jeg håber at jeg har givet lidt idé om, hvad der mon er tale om hos jer og hvordan I kan prøve at komme lidt videre.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske