Brev:
Sover stadig meget dårligt og vågner meget tidligt
3. juli 2012
Alder:
10 mdr.
Sover stadig meget dårligt og vågner meget tidligt
Kære Helen,
Tak for dit sidste svar ang. min søns søvn. Nu skriver jeg til dig igen ang. lidt det samme.
Der er sket lidt i hans liv siden sidst. Han er begyndt i vuggestue og er indtil videre glad for det. Der har intet været i forbindelse med opstarten. Han har kun været en lille smule ked af det indimellem, når vi har hentet ham, hvilket jo er skønt.
Som hans dag ser ud pt., så går han typisk i seng ved 19 tiden. Der er han meget træt. Han får en flaske og dejser helt omkuld, når han har drikket den. Der er 200 ml. i, men han drikker kun 180. Han sover for det meste til kl. 22/23, hvor han så får en flaske mere med 200 ml i og drikker 180. Han falder ikke i søvn med flasken i munden, men skubber den ud og væk og kigger så lidt rundt, og så ligger han sig til at sove i mine arme for det meste. Ved ikke, om det er det, du forbinder med at falde i søvn på en flaske, som du skrev til mig sidst?
Han vågner så typisk igen et sted mellem 00 og 02, hvor han bliver trøstet og så igen ved 04 tiden, hvor han kommer ind til os og sover videre, da han ikke vil være i sin egen seng mere. Det er helt ok. Jeg tror, han er ved at få et par tænder i overmunden, og at det muligvis kan genere lidt. Derudover tænker jeg, at han søger tryghed, da han nu er meget mere væk fra mig om dagen end tidligere. Han har to tænder i undermunden. De var længe om at bryde frem, og han virkede generet af det, hvilket er årsagen til, at jeg tænker det om de nye tænder, som jeg gør.
Han står så op kl. 05 ca.. og så er der ikke mere at gøre end at stå op. Han hygger sig og leger og sover så en lur på vej i vuggestue fra 9-8.30/9 ca. Denne har jeg arbejdet hårdt på at flytte frem, men det lykkedes ikke, så nu må det bare være sådan, tænker jeg. I vuggestuen sover han så typisk en time - nogle få gange 1½ fra 12-13/13.30. Det er hans sove døgn.
Det er mit indtryk at han får mad nok om dagen, så det er ikke det, der er baggrunden for hans manglende søvn.
Han er glad og trives og jeg tror, han vokser fint, så jeg er som sådan ikke bekymret for ham, og jeg har egentlig heller ikke et behov for at sætte ham i system eller kontrollere hans søvn, som jeg tidligere har skrevet til dig. Jeg har bare svært ved at hænge sammen, og det har min mand også, da vi begge er tilbage på arbejde og gerne skulle bruge vores hoveder bare en lille smule..
Er der noget, vi kan gøre? Eller er det bare at acceptere (endnu engang), at han ikke er et sovebarn, og at det ændrer sig lige pludselig?
Har fået tjekket øre flere gange, der er intet.. og jeg er stoppet med at give ham vand om dagen og tilbyder ham vand ofte i løbet af dagen (også på flaske indimellem). Han har mørklægningsgardin i sit værelse, så det er heller ikke det dejlige sommerlys, der driller.
Tak på forhånd :)