Svar: Sover stadig meget dårligt og vågner meget tidligt
3. juli 2012
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil i jeres drengs alder have brug for at sove ca. 14 timer i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan at barnet sover 2 ½ time samlet i løbet af dagen og 11 ½ time om natten. Dette er et gennemsnit, så nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre. Det vil naturligt også være sådan at nogle børn sover 4 timer om dagen og 10 timer om natten - men altså samlet sover ca. 14 timer i døgnet.
Du fortæller at jeres dreng sover fra 19 til 05 - altså 10 timers nattesøvn og ca 2 timers søvn samlet i løbet af dagen, nogle dage lidt mere ... Dette er altså mindre end gennemsnittet, men lyder acceptabelt. Du beskriver jo en dreng, der umiddelbart selv regulerer sin søvn - han falder i søvn om aftenen, når han er træt og er kl 19 tydeligt parat til at sove og han vågner af sig selv om morgenen, bliver ikke vækket. Du beskriver en dreng der vågner glad og parat til at lege.
Han har mulighed for at få sine to lure i løbet af dagen og I forsøger at tilbyde disse efter en fast rytme og også her vågner han af sig selv. Du må derfor også her vurdere om ikke det skyldes at han er udhvilet .. Virker han træt om dagen, skal du naturligvis forsøge at holde ham sovende så meget som muligt, men vågner han og tydeligt ikke vil sove mere, så må du acceptere det. Så længe han trives, udvikler sig og virker til at have det godt og har overskud til at møde dagen og alle dagens udfordringer og du samtidig sikrer ham optimale forhold for at kunne sove - f.eks. fast plan i løbet af dagen, god mad, aktiviteter, sovetider osv. - så må du gå ud fra at han får den søvn han skal have. At han som udgangspunkt vil sove når han har brug for at sove og vil vågne, når han ikke behøver sove mere.
Der er dog en ting du kan forsøge at ændre på og det er måden han falder i søvn på. Det er meget fint og vigtigt at han får sin mælk og godt at du giver ham flasken og han derefter triller lidt rundt, pludrer lidt og sover. Det er vigtigt at han ikke falder i søvn med flasken i munden, men mælken skal han have. Men det kan være en rigtig god idé at du ikke længere sidder med ham i armene og lader ham falde i søvn der, men lader ham falde i søvn i sin seng - der hvor du ønsker han skal sove.
Hvis han falder i søvn i din favn eller falder i søvn i din seng og derefter flyttes til egen seng, så vil han vågne op og søge dig igen og igen. Det er helt naturligt at han har mange små opvågninger om natten og hver gang så registrerer hans underbevidsthed at alt er, som da han faldt i søvn. Så hvis han falder i søvn i din favn, så vil han savne dig når han vågner op. Han vil være utryg, fornemme at han nu ligger et andet sted og så vil han søge dig igen og igen, indtil han atter er i din favn. Derfor er det vigtigt at han falder i søvn i sin seng, så han registrerer at han stadig ligger i sin seng og derved er tryg ved at sove videre, når han har sine små opvågninger om natten.
Jeg plejer at sammenligne det med at du som voksen falder i søvn ved siden af din mand / kæreste og han så forsvinder i løbet af natten. Hvis du vågner og oplever at han er væk, så vil du ikke kunne sove videre, men i stedet vil du vågne yderligere op, du vil mærke en uro og du vil begynde at søge efter ham, for at finde ud af hvor han er blevet af. Du ville først falde til ro, når du havde fundet ud af at der ikke var sket noget, at han bare var gået på toilet, ikke kunne sove og derfor var stået op og sad og læste avisen eller lignende ... Så hvis jeres dreng falder i søvn hos dig, så bliver han naturligt urolig, hvis og når han pludselig oplever at du er væk ...
Du kan prøve at give ham flasken i sengen og lade ham falde i søvn der. Elever hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt ved f.eks. at komme en lille pude ind under madrassen (han er for lille til hovedpude). Og stadig fjerne flasken, før han falder i søvn - ellers er det flasken han vil søge og savne, når han har sine opvågninger :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske