Svar: Stramme haser
3. juli 2012
Alder:
5 år, 5 mdr.
Kære Storbymor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt at I nu er opmærksomme på at jeres dreng har problemer med stramme knæhaser og det vil være en rigtig god idé at lave nogle øvelser med ham hjemme, hvor han får strakt sine haser ud.
I skal dog være opmærksomme på at når man skal udspænde sine haser, så kommer man let til at udspænde sine rygmuskler for meget, hvilket ikke vil hjælpe ham. Derfor skal øvelserne laves rigtigt og det betyder blandt andet, at man skal være opmærksom på at han ikke runder i ryggen.
En måde at konstatere om hans knæhaser er for stramme kan være at han sætter sig med ryggen og numsen op mod en væg og benene ud på gulvet. Når han har stramme knæhaser, så vil han have rigtig svært ved dette og I vil kunne se at han har svært ved at strække sine ben. Han vil ikke kunne sidde med ryggen op af væggen og samtidig have strakte ben ... og det kan gøre ondt, hvis han forsøger. Jeg vil faktisk foreslå jer at I bestiller en tid hos en fysioterapeut - måske er der tilknyttet en i kommunen, som kan gennemgå forskellige øvelser med jer og jeres dreng og dermed vise jer, hvilke øvelser, der vil være gode for ham at lave og hvordan det gøres rigtigt.
I vil her også kunne forklare ham at det er for at hjælpe ham, så han får lettere ved at følge med og lege med de andre osv. som han jo rigtigt gerne vil.
Svømning kan være godt fordi det styrker flere muskelgrupper, det er dejligt at kunne bevæge sig frit og på en anden måde i vand og så giver det selvtillid at kunne svømme .. Så jeg synes som jeres læge at det er fint at melde ham til svømning. Hvis I skriver ham op nu, så kan det godt være at der går 1 år inden han kan komme til, men det er også fint at gå til svømning der.
Hvis han gerne vil gå til fodbold og I oplever at han har boldøje, så lad ham gå til det. Jeg har dog hørt at en del unge fodboldspillere kan få problemer med stramme haser, så det ikke er en sport der er særlig velegnet til børn der har dette i forvejen, men om det passer tør jeg ikke sige - også her tænker jeg at en fysioterapeut vil kunne rådgive jer om, hvad type sport, der vil være god for jeres dreng at dyrke ...
Hvad man kan få af hjælp og hvad tilbud der er, afhænger meget af hvad kommune man bor i. Men I kan altid kontakte kommunen og høre om muligheder, evt. tale med en socialrådgiver.
Man kan jo også overveje om hans styrker ligger et andet sted og han måske vil være god til musik, teater eller andet kreativt og så finde noget der kunne interessere ham i den retning. Det vil altid være dejligt for ham at kunne være sammen med andre, dele oplevelser med andre og være del af "et hold" uanset om det er i roklubben, på billedværkstedet eller i musikskolen ... :) Det behøver ikke nødvendigvis være fodbolden, selvom jeg godt ved at alle spiller fodbold i skolen ... :)
Håber I kan bruge dette lidt videre og det lyder iøvrigt som en rigtig god idé at lade ham være et år mere i børnehaven og prøve at være en af de ældste der :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske