Svar: Igen den med frugt i hånden
4. juli 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Victors mor
Det lyder så fint det du fortæller - det er helt naturligt at du i starten skal holde frugtbåde, jordbær osv. og lade Victor sutte på det, imens du holder det. Stille og roligt får han så smag for det, bliver bedre til at holde selv og koordinere sine bevægelser og du kan prøve at give ham appelsinbåden i hånden. Men du må meget gerne lige nu hjælpe ham og netop øge hans interesse ved at du holder det for ham.
Du kan også give ham mikrostykker af blød frugt ind i munden, som han kan sutte lidt på og arbejde lidt i munden med. De skal være meget små og meget bløde og det skal kun ses som øvelse i at smage og prøve at fornemme en lille smule konsistens. Hvis han kan lide smagen, så vil han sandsynligvis vise tegn til gerne at ville have lidt mere og stille og roligt kan du så prøve at hjælpe ham ved at lade ham selv holde og forsøge sig. Det er helt okay at han skal guides og hjælpes. Du kan f.eks. prøve med en lille smule af et hindbær, det er helt blødt og smager sødt og dejligt og appellerer også i farven ... :)
Med hensyn til sutte og putteklud, så kan mange børn godt lide at ligge og nulre med den ved næsen, munden og i ansigtet, men du skal naturligvis være opmærksom. For det er vigtigt at han ikke sover med kluden over hovedet - og det samme gælder hans dyne. Det er meget svært at sætte alder på, hvornår han selv vil kunne trække dyne eller klud væk, så du skal være opmærksom på ham, når han ligger med en putteklud eller bruger sin dyne. Han bør være under opsyn.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske