Brev:
Et putteritual på 30 min før kl 23
4. juli 2012
Alder:
23 mdr.
Et putteritual på 30 min før kl 23
Hej Helen,
Jeg har en dejlig dreng på 23 måneder, som har meget svært at give slip på dagen/mig, når han skal puttes om aftenen. Det er sket fornyligt, at han af en eller anden grund, jeg ved det simplethen ikke, ikke vil falde til ro.
Før fungerede aftensputningen ok, gennem de ritualer som han er vant til. De sidste uger kunne jeg dog observere et stort udviklingsspring, og den egne vilje kommer mere og mere frem. Samme adfærd kunne vuggestuepersonalet også observere. Nu foregår putningen hver eneste aften med voldsomt græderi og fornægtelse af at falde til ro. Det der undrer mig er dog, at han sover fint og uden problermer i vuggestuen, jeg gør som han er vant til. Det trækker sig til 23.-24-tiden, før han endelig kan overgive sig trætheden. Jeg kan se på ham, at han gnider øjnene og er pylret, så han må da være træt.
Det virker som om, at ikke vil give slip på mig, eller synes at det er hyggeligere, at være oppe med mor om aftenen. Jeg plejede at putte ham ved 19.15 tiden, hvor han sover en middagslur til ca. 13.30 om dagen. Vi står op klokken 7.00. jeg putter ham med godnathistori samt nusning, som vi altid gør. Før plejede han at falde til ro i løbet af 15-20 minutter. Så gik jeg ud, og han sov til næste morgen. Nu efterhånden gider han ikke at falde til ro, jeg ligger ved siden af ham, og gør som om jeg sover, gør ingenting for at signalere, nu sover vi altså. For ham er det ok, han pludrer bare videre, og bliver ved med at står op og rode rundt osv. Han bliver ved, indtil jeg efter fx 2 timer ikke gider mere. Jeg har også prøvet at være mere kontant, og lægge ham ned ved siden af mig, at han ikke altid kunne står op og foretage sig hvad som helst. Men det nytter ikke noget, og han græder og hidser sig op.
Jeg ønsker mig, at putteritualet ikke tager længere end 30 minutter, ikke er præget af græderi, og ikke ender klokken 23.00, da jeg ikke længere har overskud til det. Pt er det nemlig sådan at jeg først putter ham ved 23. tiden, hvor han også virklig er træt og falder i søvn. Efter et stykke tid, har jeg prøvet, at sætte tiden op, som du skrev i ene af dine artikler, det gik også godt, men efter et stykke tid, havde vi så samme teater igen. Jeg ved simpelthen ikke hvad der er galt, er jeg for blød og skulle skære mere igennem?
Han er nok noget af en ugle, men står alligevel tidligt op om morgen, og gider ikke at sove længere. Men nu skal der endelig fåes styr på problemet, det er ikke til at holde ud, hverken for ham eller mig. Han har jo brug for sin søvn, og jeg gider heller ikke at være irriteret over ham, fordi det ikke virker. Det er jo ikke hans skyld.
Jeg håber du kan hjælpe os ;-)