Svar: Et putteritual på 30 min før kl 23
4. juli 2012
Alder:
23 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer og jeg tænker at det især handler om at din dreng lige nu udvikler sig rigtig meget. Det handler naturligt som du skriver om egen vilje og behovet for selv at bestemme, hvornår han vil i seng. Der kan sagtens være lidt grænseprøvning i det, som du også selv er inde på. Men det handler også om at han oplever verden større og mere farlig lige nu.
Det at han har mere farefornemmelse og at verden opleves større sker i mange forskellige situationer. Han han klatrer op og finder ud af at han ikke selv kan komme ned, han løber hurtigt og falder, slår hul på knæet osv. Han oplever modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra ham, skubber til ham, nogle bider måske og han møder også modstand fra dig, når du f.eks. holder fast i ham, fordi han ikke må løbe ud på vejen, du siger også mere og mere "Nej!" i løbet af dagen osv. Det er alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, når han skal overgive sig til søvnen og også ofte om natten.
For alt hvad han oplever i løbet af dagen skal bearbejdes og det bliver det når han drømmer. Derfor vil børn i denne alder godt kunne vågne op med skrig, være rigtig kede af det og næsten virker til at have mareridt og de kan virke meget tryghedssøgende i denne alder.
Din dreng har brug for ekstra meget nærhed, når han skal sove. Det er vigtigt at han er fuldstændig tryg og at du beroliger ham, når han puttes. Det er vigtigt at det at komme i seng forbindes med noget dejligt og rart.
Det vil være en rigtig god idé at du sætter dig hos ham om aftenen og læser historie eller gennemgår dagen sammen med ham. Tal om alt hvad der er sket af gode og mindre gode ting, så du hjælper ham med at få noget af det bearbejdet inden han skal sove. Ingen af os kan sove med hovedet fyldt af tanker, derfor skal du hjælpe ham af med noget af hans tankemylder inden sengetid, ved netop at tale lidt med ham om dagens hændelser: "i morges da vi stod op, så fik du havregrød - mmm det smager godt, så kørte vi i vuggestue og så legede du med ..., men så faldt du og slog hul på knæet, AV! det gjorde ondt, og så fik du plaster på ..." og så kigger I på plasteret og mindes og får bearbejdet den episode.
Det vil være fint at han har en lille natlampe eller at du lader døren til værelset stå åben, så han kan fornemme at du stadig er der. Det vil også være rigtig godt hvis han har en bamse eller et andet sovedyr at sove med. Sengen skal være rar at ligge i, døren skal være åben ind til værelset, så han stadig kan høre jer og mærke at I er der. Det er vigtigt at han er fuldstændig tryg. Præcist som du også er meget opmærksom på :)
For at gøre ham mere parat til at blive puttet, så tænker jeg at det vil være en rigtig god idé at indføre et bad om aftenen og også meget gerne en godnatgrød. Det vil være rigtig godt, hvis badet ligger 1-1½ time før han puttes, så har badet normalt god effekt. Grøden bør ligge lige før han kommer i seng. Det vil naturligt betyde at han nok skal puttes senere end han bliver det lige nu, men der er også stor forskel på om han sover kl 19 eller kl 23 og jeg tænker at det derfor vil være okay :)
Jeg vil derfor foreslå at I spiser aftensmad kl 18, kommer ham i bad kl 18.30, giver ham godnatgrød kl 19.30, evt med en kop mælk, får børstet tænder og derefter puttes han i seng ca kl 19.45-20.
Ud over at sidde hos ham, tale dagen igennem, holde i hånd, berolige osv. så vil det også være rigtig fint at du når han derefter skal sove, holder dig i nærheden, men laver noget praktisk. Det at du "lægger dig til at sove" kan godt virke mærkeligt på ham, så han ligger og holder øje med dig og derfor ikke falder i søvn. Det at lave noget praktisk kan derimod signalere at der ikke er noget sjov, der er ikke noget at lave, så han kan ligeså godt lægge sig til at sove.
Du kan bruge det jeg kalder for "strygetøj-metoden". Det handler om at du putter ham og derefter stiller dig i nærheden og stryger tøj, eller lægger tøj sammen. Du skal stå hvor han kan se dig og du skal fortælle ham stille og roligt, hvad han skal "Jeg er lige her, læg du dig ned skat". Det at han selv lægger sig, når du beder ham om det kan hjælpe ham til at forstå at det er sådan det er. Du kan svare når han kalder "Moaar - ja skat, du skal sove nu, mor passer på dig" eller lignende og sender samtidig et signal til ham om at du ikke bare sidder og venter på at han skal sove, men som sagt laver noget kedeligt. Og du betrygger og beroliger og lader ham mærke at du stadig er der, du gør ham tryg :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske