Brev:
Starte på arbejde igen - hvordan med spisning?
4. juli 2012
Alder:
4 mdr.
Starte på arbejde igen - hvordan med spisning?
Hej Helen
Tak for dit svar på mit brev om amning hver anden time. Jeg har forsøgt at indføre den dagsplan, du foreslog, men det vil ikke rigtigt lykkes. Min lille pige vil stadig ammes hver anden time døgnet rundt.
Hun har taget over 4 kg på siden sin fødsel og vejer over 8 kg. Hun blev født 15 dage efter termin og var meget sulten i starten og blev derfor ammet meget tit. Det er ligesom bare blevet ved.
Nu er der efterhånden kun 2 mdr til jeg skal starte på arbejde igen. Til den tid er hun 29 uger gammel. Det bekymrer mig, hvordan det skal gå med at give hende mad, når hun for det første ammer så tit på nuværende tidspunkt, for det andet ikke vil tage flaske.
Det er heldigvis hendes far, som skal passe hende, indtil hun er ca. 10 mdr (eller hvornår vi får pasning til hende, som vi er trygge ved).
Jeg er startet med at give hende prøvesmagninger af tyk majsvælling med mme for en uge siden, men det ser ikke rigtigt ud til at gå fremad. Hun griber efter skeen og åbner beredvilligt munden, og ser ud til ikke at have noget imod smagen, men efter ca. 5-6 ske-ture, gider hun ikke mere og begynder at klynke. Stort set al vællingen ryger ved siden af, fordi jeg lader hende "hjælpe" med hænderne eller det bliver spyttet ud igen. Jeg har også prøvet med bananmos, men det gad hun slet ikke.
Et typisk døgn ser således ud:
7.00 Vågner med et smil og bliver tilbudt bryst. Ammer en lille smule.
Vi hygger og pludrer lidt i sengen, står op og pusler og leger lidt.
8.30 ammes
ca. 9.00 er faldet i søvn ved brystet og puttes ude i barnevognen.
Jeg står på spring for at vugge hende efter ca. 45 min. Med lidt held sover hun i alt 1,5 time
10.30 Ammes, pusles, tilbydes majsvælling. Vi leger og "træner" med sanglege og andet, som udfordrer hende motorisk (stor inspiration fra "Leg med din baby")
13.00 Ammes og falder i søvn ved brystet. Puttes i barnevogn. Står klar efter 45 min, men her er det langt fra altid, det lykkes at få hende til at sove videre.
Hvis det lykkes, sover hun til ca. 15.30/16.00
Hvis det ikke lykkes, holder hun sig simpelthen bare vågen.
Uanset om hun vågner før eller senere, ammes hun.
18.00 ammes og falder i søvn ved brystet. Sover ml. 5 og 30 min.
18.30/19.00 sidder med ved bordet, mens vi spiser aftensmad i sit newborn sæde til triptrap stolen, så hun kan følge godt med.
19.30 bad og babymassage/hygge.
20.00 ammes og hygger i sofaen med os
21.30 jeg går ovenpå med hende. Hvis hun har sovet godt i løbet af dagen, er hun i ok humør og jeg kan amme hende siddende og derefter lægge hende i hendes egen seng, som er sat sammen med min. Har hun sovet meget lidt, er hun meget pjevset og jeg ammer hende i søvn liggende i min seng.
22.00/22.30 hun sover
ca. 24.00, 2.00, 4.00 og 6.00 hun vågner og ammes og vågner så igen helt ca. kl. 7.
Jeg vil meget nødigt presse for meget på med ske-maden (har jo læst din bog "Børn og mad" og følger rådene derfra : ), men inden jeg starter på job, skal hun jo kunne det. Vi har prøvet at få hende til at tage flaske, da det jo helt ville løse problemet, men har holdt pause med det, efter jeg er startet med ske-mad.
Tror du vi kan køre flaske-træning og ske-mads-træning parallelt?
Hvordan skulle vi i så fald gøre det?
Har du nogle forslag til ændringer i dagsplanen (og hvordan vi gør det)?
Har som sagt forsøgt at indføre din plan fra dit sidste svar, men aner simpelthen ikke, hvordan jeg får skåret ned på nat-amningerne uden at risikere at sulte hende.
Når hun får sovet nogenlunde, er hun meget smilende, nysgerrig og i det hele taget stort set altid i hopla. Når hun ikke har sovet så meget, er hun mere svær at holde tilpas, men et smil kan vi næsten altid få lokket af hende. Vi oplever kun yderst sjældent, at hun græder, uden at vi nemt kan regne ud hvorfor og gøre noget ved det.
Mange hilsner fra amme-mor, der trods alt sætter pris på, at al den amning giver både en sund og rund baby og en noget slankere mor : )