Svar: Starte på arbejde igen - hvordan med spisning?
4. juli 2012
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Du skriver "Vi har prøvet at få hende til at tage flaske, da det jo helt ville løse problemet ..." og det tror jeg faktisk du har ret i. I hvert fald kan det give god mening at forsøge at få jeres datter til at tage imod en flaske, da du skal begynde arbejde, når hun er 6 ½ måned gammel og far der skal kunne overtage helt.
Hendes behov for mælk i 6 måneders alderen vil fortsat være meget stort, - hun vil sandsynligvis have brug for 1000 ml mælk i døgnet og det vil være rigtig godt at far kan give hende flaske, når hun passes af ham. Det vil sikre hendes behov for mælk/væske i løbet af dagen, så hun netop ikke behøver søge det ekstra om natten, hvilket du naturligt vil have ekstra meget brug for der, når du skal være frisk til at gå på arbejde om dagen ...
Derudover så mætter modermælkserstatning mere end modermælk. Halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter og derfor vil børn der bliver ammet ofte spise hyppigere end børn der får erstatning. Der er derfor en vis sandsynlighed for at en flaske sen aften vil kunne mætte jeres datter lidt mere til natten, så hun ikke behøver søge brystet helt så hyppigt der.
At hun spiser meget hyppigt om natten kan skyldes flere ting, blandt andet at hun søger at opretholde mælkemængden, fordi du producerer mere af det mælkestimulerende hormon om natten. Men det lyder som om at du om dagen også ammer meget og med den vægtøgning hun har haft, så lyder hun ikke til at mangle mælk. Du skal dog naturligvis sikre dig at hun spiser nok hos dig hele dagen igennem, for ikke at behøve brystet helt så hyppigt om natten.
Vællingen eller den tynde grød, som du lige nu giver på ske - her er det fint med 4-5 skefulde, du kan ikke forvente mere og det kommer ud over det vanlige indtag af mælk. Skemad vil derfor naturligt være længere tid om at mætte hende, det er nødt til at tage tid, hvor en flaske også mætter mere, fordi hun af flasken kan spise betydeligt mere. Der er således stor forskel på om hun får skemad eller flaske med vælling og måske vil hun godt acceptere vællingen, fordi hun får større mængder.
Vælling anbefales normalt ikke før 6 måneders alderen, men hvis det er det der virker hos jer og hvis det gør at hun kan tage imod en flaske og I dermed alle får lidt ro på, så synes jeg godt at det i jeres tilfælde kan gives nu. Dog bør hun ikke få mere end 2 flasker vælling i døgnet - svarende til max 400 ml i alt.
For at få hende til at tage flaske, så kan det være en god idé at forsøge med forskellige typer erstatning, fordi de alle sammen smager forskellig og som sagt vælling. Det kan også være en god idé at prøve med udmalket modermælk, fordi hun kender smagen af dette, ligesom du også kan forsøge med kogt afkølet vand.
Det kan også være teknikken og ikke smagen som spiller ind. Der er meget stor forskel på om hun skal die af et bryst eller af flasken og det kan godt forvirre hende. Du kan her forsøge med forskellige flaskesutter. Nogle har glæde af en NUK sut, - den flade anatomiske model med ventil, lavet i naturgummi. Den fåes i flere større supermarkeder. Andre har glæde af en Pigeon elastisk flaskesut i silikone. Du må prøve dig lidt frem og se hvad der kan virke. Hvis hun har en sut, som hun er glad for, så kan det være en god idé at forsøge med en flaskesut der ligner denne.
Det kan være en god idé at I forsøger at lade far give flasken inden hun f.eks. puttes til middagslur. Hun kan være i fars arm eller hun kan få flasken imens hun ligger i barnevognen - sørg for at elevere hendes hovedgærde lidt. I kan også forsøge med en flaske sen aften, hvor hun måske ikke er helt så bevidst og derfor vil spise mere eller mindre i søvne og acceptere den. Prøv ikke at presse hende hele tiden, men prøv 1-2 gange dagligt, som en fast rutine, så hun måske til sidst vil tage imod den.
Nogle gange kan det være en idé at far giver fordi han ikke dufter af mælk, andre gange vil mor have held til at det lykkes, fordi du netop forbindes med at skulle spise. Nogle gange kan det være en idé at dryppe lidt mme i munden på hende med en lille sprøjte, så hun lige vænner sig til smagen og fornemmer at der er mælk og så derefter pludselig accepterer at tage flasken og spiser ...
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud og det er også helt naturligt at hun har brug for mælk om natten. Det du kan arbejde hen imod er at hun kan sove 4 timer uden at få mælk så hun f.eks. sprang amningen kl 02 over ...
Du kan prøve at amme hende rigtig godt fra begge bryster kl 24 (eller prøve med flasken), så hun er fyldt rigtig godt op der og så prøve at berolige hende og få hende videre i søvnen, når hun så søger dig igen kl 02. Hvis hun er fyldt rigtig godt op, så burde hun ikke være sulten på det tidspunkt men søger dig naturligt fordi det er tryg og dejligt .. så prøv om du med nærhed, ro, fysisk kontakt osv. kan lulle hende i søvn igen uden at amme hende. Hvis hun virkelig viser behov for brystet, så skal hun naturligvis have det.
Nogle gange kan det også være en løsning at lade far tage over efter midnat og så lade lillepigen putte med ham. Han kan netop give den tryghed og nærhed hun søger, men kan af gode grunde ikke amme og måske vil hun ikke virke så søgende, når hun så ikke kan dufte mælken .. Det kan også forsøges.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske