Svar: Rutiner ved amning og søvn
5. juli 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Med den alder jeres datter har, så vil det være en rigtig god idé at arbejde på en rutine hvor hun ammes, før hun puttes til hver lur. Nogle gange vil hun spise meget af brystet, andre gange kun tage en tørstslukker og atter andre gange vil hun måske helt afvise brystet og det er okay. Det er dog en god idé at sikre hende et tilbud om mælk før hun skal sove og så må hun selv regulere, hvad hun har behov for.
Når hun bliver 4-6 måneder, vil hun starte med lidt skemad og her vil det være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor hun får skemad, når hun vågner af en lur, vand af kop og så stadig ammes før hun puttes. Mælken inden putning og måden hun puttes på vil således være genkendelig og tryg fremover.
Det kan være en god idé at indføre en putteklud og måske en sut. Evt. koble sutten på en klud ved at trække kluden igennem sutteringen. Når hun ligger i jeres favn, når hun ligger og dier hos dig, så vil hun naturligt have lidt af dit tøj ved sit ansigt og hvis du under amningen har en klud mellem hende og dig og lader kluden følge fra din favn og ned i sengen eller hvor hun puttes, så føles skiftet mellem favn og seng ikke så stort. Kluden kan på den måde være med til at give lidt tryghed.
På samme måde kan en sut indgå i putteritualet, fordi det at få brystvorten erstatten med sutten kan gøre overgangen lettere og samtidig virker det beroligende og trygt at sutte.
Måden du svøber hende på, kærtegner hende på, vipper eller triller hende i vognen - små ord du siger osv. Alt sammen har det betydning for hendes putning og forventning til det at skulle sove og vil på sigt hjælpe hende til bedre at kunne overgive sig til søvnen. Og det vil være rigtig fint at indføre sådanne små ritualer nu, som på sigt vil hjælpe hende til at falde til ro og sove, netop fordi genkendelighed giver tryghed.
Det er rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor hun sover 3 lure om dagen, men når det er sagt, er I stadig nødt til at være lidt fleksible, når hun ikke er ældre. Det er helt naturligt at hun nogle gange vil sove længere lure og andre gange sove kortere lure, ligesom hun ofte også kan gå sent i seng i denne alder. Den fleksibilitet må være der.
Det kan dog være en god idé at du forsøger at holde fast i et nogenlunde fast stå op tidspunkt om morgenen, så hvis hun f.eks. vågner kl 05, så ammer du hende og har hende i din seng og prøver på den måde at holde hende sovende lidt længere tid, ligesom hun gerne må vækkes stille og roligt, blidt og nænsomt, de dage hvor hun så pludselig sover meget længe. Så du på den måde forsøge at holde fast i at hun står op nogenlunde til samme tid hver dag + / - en halv time frem eller tilbage. Jo mere fast rytme I kan have fra morgenstunden, jo mere vil det ofte hjælpe jer til rytme og forudsigelighed i løbet af dagen :)
Med hensyn til lurene i løbet af dagen, så må I gerne forsøge at få hende til at sove lidt videre, hvis hun kun sover 30 minutter af gangen, så hun får lidt længere søvn og kommer igennem flere af søvnens stadier. Hun må gerne nogle dage sove 3 timer, hvis hun har behov for det. Længden af søvnen om dagen vil ændre sig hen af vejen og her er I nødt til at være fleksible - men naturligvis prøve at finde en balance imellem at hun skal sove nok, men ikke sove dagen væk og være vågen om natten. Altså I må gerne hjælpe hende til en rytme, hvor hun samlet sover f.eks. 5 timer i løbet af dagen. Det er meget forskelligt hvordan søvnen fordeler sig på de tre lure, nogle børn sover f.eks. 1 ½ time + 2 timer + 1 ½ time. Andre børn sover 1 time + 3 timer + 1 time og atter andre gør det på en anden måde. Det hele er okay, så længe hun får sit søvnbehov dækket og I kan mærke at hun virker glad og tilfreds, når hun er vågen :)
Jeg håber at I kan bruge ovenstående videre, - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske