Svar: Jern og forstoppelse
6. juli 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Linda
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt at du er opmærksom på at din drengs mave skal holdes igang naturligt. Hvis han har problemer med forstoppelse, så vil det både kunne gøre ondt på ham, det vil kunne påvirke hans appetit og lyst til mad og det vil naturligt kunne gå ud over hans trivsel.
Og ja - han bør naturligvis få sine jerndråber, som det anbefales. Du kan forsøge med andre typer jerndråber eller Babyfer, der er pulver, som kan drysses på en frugtmos, for at se om det kan hjælpe.
Frugt er generelt godt til at sætte gange i maven og du må gerne give ham både frugtmos og frisk frugt som mellemmåltider. Også de grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød vil det være rigtig godt at give ham, ligesom han skal have så mange forskellige typer af grøntsager som muligt. Det vil være rigtig godt at han max får 2 grødmåltider dagligt (morgen og eftermiddag) og at resten af hans indtag er grøntsagsmos.
Han skal have kød og fisk i sin grøntsagsmos og du må meget gerne også give ham sovs og milde krydderier. Det kan være løg, hvidløg, timian, oregano, mild karry osv. Sovs er godt til at "smøre" i mave og tarm og krydderier sætter ofte også lidt gang i maven ... :)
Væske er meget vigtigt. Det er vigtigt at han drikker nok, hvis han ikke får væske nok går maven i stå. Han bør ammes eller få flaske 4 gange i døgnet og skal derudover drikke masser af vand. Jeg er ikke helt klar over om du ammer eller giver flaske eller forsøger begge dele, men du skal være opmærksom på at give ham lidt ekstra, så han får nok. Han skulle meget gerne have ca. 750 ml mælk i døgnet og derudover væske. Hans døgnbehov er sandsynligvis et sted mellem 1000-1500 ml i alt, - det kommer an på hvad han vejer. Du har tidligere skrevet at du gerne ville give flaske og du skal her være opmærksom på, at hvis han får mindst 400 ml mme i døgnet, så behøver du ikke give jerntilskud.
Mobilisering, at han bruger sig selv motorisk, bruger sine ben, triller omkring, hopper på dine lår osv. Det har alt sammen betydning for at holde maven igang naturligt.
En plan for dagen til et barn på 7 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes eller flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop. Må også gerne suppleres med lidt ekstra bryst eller flaske om eftermiddagen, for at få ekstra væske i ham.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og der gives mere og mere familiemad, f.eks. forskellige risretter, - boller i karry, rødspætte med ris eller lignende. Du finder opskrifter i min bog om børn og mad. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: ammes eller flaske
Det er vigtigt at du giver ham laktulose og du må godt øge hans indtag så han får 10 ml i døgnet, fordelt på to doser, hvis det du giver lige nu ikke er nok. Hvis du ikke mener at laktulosen virker, så vil det være en rigtig god idé at du taler med jeres læge om at give ham Movicol i stedet.
Movicol virker lidt som laktulose ved at binde vand i tarmens indhold og dermed blødgøres afføringen. Den afførende virkning indtræder normalt 12-24 timer. Movicol kan gives opløst i vand og indtages af en sutteflaske eller det kan drysse på f.eks. lidt frugtmos - tal med lægen om det - det er lægen der skal ordinere det.
Børn som ikke har effekt af at få laktulose vil nogle gange have god effekt af at få Movicol i stedet og det er som sagt vigtigt at maven holdes igang :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske