Svar: Vil ikke sove om dagen - 9 mdr.
7. juli 2012
Alder:
9 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev og hvor lyder det dejligt at far og datter har haft barsel sammen og at du og lillepigen nu har sommeren sammen hjemme :)
Planen for dagen ser rigtig fin ud, men jeres datter går lige nu igennem en stor udvikling og viser mere og mere selvstændighed. Hun protesterer naturligt mod at ligge på puslebordet, hun vil ikke have tøj eller sko på, hun lukker munden for skeen og vil spise selv og - hun vil ikke sove. Det er helt normalt at børn i denne alder har rigtig svært ved at overgive sig til søvnen, hun vil ikke, kæmper imod og vil hellere lege, være vågen, opleve, undersøge osv. Og det må hun naturligvis også godt, men stadig skal hun også have sin søvn.
Det er derfor vigtigt at du stadig prøver at holder fast i at hun skal sove i løbet af dagen, men en balance, hvor du giver hende mulighed for at falde i søvn og samtidig ikke presser hende unødigt, så hun begynder at forbinde det at sove med noget ubehageligt.
Mange børn vil i din datters alder sove samlet 2 ½ time i løbet af dagen. Ofte en kort formiddagslur på 45-60 minutter og så en middagslur på måske 1 ½ time og det er okay. Mange børn vil også have svært ved at falde i søvn lige over middag og det kan derfor være en god idé at du prøver at putte hende lidt senere, f.eks. kl 13.30-14.
For at imødekomme hendes lyst til at opleve og mærke verden, så vil det være en god idé at du lader hende sidde op i barnevognen og triller hende en tur. Lad hende sidde og mærke vinden i ansigtet, se på ting I kommer forbi, tal med hende undervejs og lad hende blive lullet til ro ved vognens bevægelser og ved at lade hende få en masse indtryk. Det kan være en god idé at give hende en rosinbolle eller lidt frugt, som hun kan sidde og pille ved fordi det også gør hende træt at koncentrere sig om det. Banan og lidt mælk kan også være godt inden hun puttes til middagsluren. Ligesom det kan være en god idé at forsøge med en drypfri kop/flaske med vand, som hun kan drikke og falde til ro med - hun må gerne få den i barnevognen. Netop den drypfri kop vil hun også kunne få med sig i vuggestuen :)
Sørg for at I står op til samme tid hver dag uanset om det er hverdag eller weekend, for jo mere fast stå op tidspunkt I har, jo bedre vil du også kunne regne med faste sovetider i løbet af dagen.
Hold øje med klokken og hvornår hun plejer at falde i søvn og prøv at putte hende, når du fornemmer at kende det rette puttetidspunkt igen.
Hvis det er rigtig dårligt vejr og I er nødt til at være indenfor, så kan det være en god idé at du lægger dig med hende i dobbeltsengen og prøver at få ro på hende på denne måde, holder hende tæt, nogle gange lader som om du selv sover, sige ssh-ssh osv. så hun falder til ro og forstår at det er det I skal nu ... naturligvis passe på at hun ikke triller ned af sengen, for hun er jo meget mobil nu :)
Så selvom det er lidt frustrerende med en datter der lige nu bare ikke vil sove, men hellere vil lege og opleve, så er det tegn på en god og sund udvikling og du skal som sagt prøve at finde balancen mellem at stimulere hende og også kræve at hun får sin søvn - for hun har stadig brug for den :)
Rigtig meget held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske