Svar: Majsvælling fra Semper
7. juli 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Trine
Tak for dit brev :)
Vælling anbefales ikke længere fra 4 måneder, men først fra 6 måneder. Derfor står der fra 6 måneder på alle pakker med vælling.
I 2009 blev det pålagt producenter af vælling at ændre anbefalingen på pakkerne fra 4 måneder til 6 måneder. Dette skete ved implementeringen af EU direktiv, der støttede op om Sundhedsstyrelsens anbefaling om primært at amme frem til barnet er 6 mdr.
Vælling er i princippet det samme som en tynd grød og børn har i følge Sundhedsstyrelsen ikke behov for de ekstra næringsstoffer der kan være i vælling. Børn kan udmærket trives på modermælkserstatning indtil de i 4-6 måneders alderen, så kan begynde med lidt skemad.
Indholdet af næringsstoffer er så vidt jeg ved ikke ændret i vælling, men aldersbetegnelsen er ændret.
Håber det giver lidt idé om, hvorfor vælling nu først anbefales fra 6 måneder. :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske