Svar: Powernap'er
8. juli 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Karen
Det er dejligt at høre at I kunne bruge mit sidste svar :)
Det er rigtig godt at du er opmærksom på din datters søvn. Små børn har brug for at sove meget og har brug for flere lure i løbet af en dag for at trives og udvikles og det er en rigtig god idé at hjælpe barnet med at få søvn.
Når vi sover, så bearbejder vi alle indtryk og stimuli vi har fået, man kan sige at vi bliver både stærkere og klogere af at få vores søvn. Vores søvn består af forskellige stadier og en normal søvn vil indeholde perioder hvor vi sover let, perioder hvor vi sover dybt og perioder hvor vi drømmer. Små børn har ikke samme søvnmønster som voksne, det ændrer sig stille og roligt i takt med at barnet bliver ældre og netop i 3-4 måneders alderen sker der ofte en ændring i søvnens sammensætning og det kan godt være det, der spiller ind hos jer.
For børn i 3-4 måneders alderen er det meget normalt at powernappe 3-4 gange i løbet af en dag. Børn i denne alder begynder at opleve mere af verden, følge meget mere med i hvad der sker omkring dem, de skelner mere og mere bevidst hvorvidt de er ude eller hjemme, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Derfor vil børn i denne alder ofte ikke sove særligt længe om dagen, det virker som om at de ligesom ikke vil give slip på oplevelserne, at de har brug for at få det hele med.
Det kan være en god idé at man i denne alder arbejder på at få barnet til at sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en lur over middag og en lur sen eftermiddag og alt efter hvor sent den sidste lur ligger, må man så vurdere, hvor tidligt barnet skal i seng om aftenen. Det er ikke usædvanligt at børn i 3-4 måneders alderen sover deres 3 lur så sent, at de ikke går i seng før kl. f.eks. er 22 og mange forældre bliver bekymrede fordi de har en forventning om at børn sover kl. 20 om aftenen ... Men sådan er det altså ikke nødvendigvis i denne alder. Mange forældre bliver også bekymrede, når barnet powernapper mere end det sover lange lure og når man vurderer børns søvn, så er man både nødt til at se på barnets alder og behov, hvordan barnet sover hele døgnet igennem og naturligvis hvordan barnet trives med sin søvn.
Hvis barnet sover en lang og god nattesøvn, så vil lurene naturligt blive kortere i løbet af dagen og netop i den alder, hvor børn har brug for 3 lure dagligt og naturligt følger mere med i verden - så vil barnet normalt ikke sove 3 timers lur i løbet af dagen. Modsat, hvis man nu har et barn der sover 3 timer hver formiddag og eftermiddag, så vil nattesøvnen naturligt ofte blive kortere - for samlet set, har barnet jo et søvnbehov der skal dækkes over et døgn, på den ene eller den anden måde. Så på den måde spiller jeres datter lange og gode nattesøvn ind på dagssøvnen, men når det er sagt, så er det stadig vigtigt at hun sover mindst én god og længere lur i løbet af dagen.
Hvis børn er trætte og tydeligt har behov for at sove, så skal de naturligvis have lov til at sove, så man skal ikke holde barnet vågen mod barnets vilje ... MEN, nogle gange er det også vigtigt at aktivere barnet og ikke tolke hvert gab som behov for søvn. At barnet gaber, pylrer og virker urolig kan også være et udtryk for at barnet keder sig og har brug for at blive aktiveret. Og netop med den alder jeres datter har nu, så er det en rigtig god idé at aktivere hende i hendes vågne perioder, give hende masser af fysisk og mental stimulation, udnytte hendes lyst til at opleve og mærke verden og hvad der sker omkring jer.
Hun er ikke et spædbarn mere, men en aktiv lille baby og hun skal behandles sådan. Derfor er det super vigtigt at aktivere hende og lege med hende, når hun er vågen og så hjælpe hende med at falde til ro og overgive sig til søvnen, når det så er tiden - og det er det ofte efter 2-3 timers vågenhed i denne alder.
Så I skal altså prøve at finde balancen mellem at aktivere hende og "holde hende vågen", der hvor hun har brug for det og så skærme hende og hjælpe hende med at finde roen, når det er nødvendigt og få hende til at sove de vigtige lure, som hun naturligt har brug for. Og en del af det at skulle overgive sig til søvnen vil indeholde mælk - at du enten ammer en ekstra gang eller giver flaske.
Jeg ved ikke om du ammer eller giver flaske, men uanset om du gør det ene eller det andet, så vil det være en rigtig god idé at du lader mælk indgå som en fast del af putteritualet. Du kan evt. dele måltidet i to, så hun får lidt mælk, når hun vågner og derefter leges med, tumler, aktiveres osv. og så tilbyder du mælk igen i forbindelse med at hun skal sove. I takt med at hun bliver ældre og stille og roligt begynder med skemad, vil det være rigtig fint at hun får skemad når hun vågner og så får mælk igen inden hun atter skal sove.
Du kan evt. have glæde af filmklippet om Anton, den hedder "Det lille barns søvn" og handler netop om når børn i 3-4 måneders alderen powernapper. Du kan købe klippet til 35 kroner - det er fra min dvd "Sådan sover dit barn". I min bog "Helens bog om børn og søvn" kan du læse mere om netop denne alder og de udfordringer det giver med søvnen :)
Håber ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske