Brev:
Hvor meget skal man sove, når man er 8 uger
8. juli 2012
Alder:
2 mdr.
Hvor meget skal man sove, når man er 8 uger
Hej Helen
Min lille søn på 8 uger sover ikke ret meget. I dag stod vi op kl. 8:00 (vi gik i seng kl. 23). Siden da har han sovet 2 x 1 time. Hvor jeg har båret ham rundt i en lift det meste af tiden. Ellers vågner han op. (kl. er 18 nu). Dette er et typisk scenarie for en dag.
Jeg synes ikke, jeg laver ting, der forstyrrer hans søvn. Vi har aldrig været på cafe, mange besøg hos folk eller lignende. Tv'et kører heller ikke om dagen.
Min søn vil ikke tage en sut, og vi kan som regler kun få ham til at sove, hvis vi ligger ham i liften og går rundt med ham, eller hvis jeg ammer ham i søvn. Indtil for et par uger siden, kunne vi også gå med ham i armene og derved vugge ham i søvn. Det kan vi ikke mere, han spænder helt op.
Om nattet sover han ok – ca. 9 til 10 timer. Han bliver dog ammet ca hver anden time natten igennem (den første periode kan godt være lidt længere og de sidste 3 timer kan godt være med amning hver time).
Jeg har været ude at gå med barnevognen af 2 omgange af ca 1 time, her er det ikke lykkedes at få ham til at sove. Han ligger derimod og er ked af det. Jeg har derfor taget ham op nogle gange og forsøgt at holde hånden på ham og snakke beroligende til ham. Intet hjælper.
Vores ældste søn, kunne puttes i barnevognen på altanen (han ville godt tage en sut). Det er ikke lykkedes med ham her. Det skal dog siges, at vores ældste heller aldrig har sovet ret meget (tror max han har vores 3 timer i stræk 5 gang i sit liv indtil han var 2 år). Det havde jeg som sådan accepteret, men når jeg læser dine andre svar, ser det ud som om små børn helst skal sove et stræk på 1½ time, for at komme de forskellige søvnfaser igennem.
Som du måske kan læse af ovenstående ammer jeg min søn en del. Det bliver til 10 – 12 gange i døgnet. Nogle dage flere gang.
Nogle gang ammer jeg, fordi han er sulten, andre gang fordi det er den eneste måde, jeg kan trøste ham på. Han spiser til han selv siger fra. Og jeg har prøvet amme – pusle – amme.
Mit spørgsmål er vidst. Skal/kan jeg gøre noget ved mængden af søvn og amning? Eller er det helt ok?
(Jeg har og har læst dine bøger "sådan får du dit barn til at sove" og "sådan støtter du dit barns udvikling", men synes ikke rigtig jeg kan komme videre..)
Venlig hilsen
Mor – hvis børn ikke bruger livet på at sove…