Svar: Hvor meget skal man sove, når man er 8 uger
8. juli 2012
Alder:
2 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er rigtig godt du skriver, for det er rigtigt, at din dreng bør sove noget mere. Når han ikke er ældre, bør han sove 15-16 timer i døgnet og hvis han lige nu sover 2 timer samlet i løbet af dagen og sover 9-10 timer om natten, så sover han for lidt.
Du skal naturligvis sikre dig at han ikke er vågen og kæmper mod søvnen, fordi han har ondt, lider af refluks eller andet som kan påvirke hans søvn og gøre at han har svært ved at sove. Det kan være en god idé at få lægen til at tjekke ham godt igennem.
Du fortæller at du ammer 10-12 gange i døgnet og det er rigtig flot og sikrer sandsynligvis også at din dreng tager det på han skal ... Det lyder dog for mig som om at han måske risikerer at "slatspise" lidt og derfor ikke rigtigt opnår den store mæthed, som netop skal "slå ham omkuld" og gøre at han begynder at kunne sove et lidt længere stræk og jeg er nødt til at sige, at børn der er meget vågne og som kikker meget ind i en og som har meget svært ved at sove - godt kan være sultne børn ...
Du fortæller at du allerede har forsøgt at amme af to omgange, du har prøvet at amme - pusle - amme. Du fortæller at du lader ham die efter behov og lader ham selv sige til og fra. Du ammer meget om dagen og du ammer meget om natten - så hvorfor sover han så ikke, han burde jo få mælk nok ...?! Du gør allerede rigtig meget og lyder til at gøre de rigtige ting. Men måske får han lidt for meget af den vandholdige mælk og jeg synes faktisk du skal prøve at give ham en flaske med erstatning.
Modermælkserstatning mætter mere end modermælk og det at han får en flaske med erstatning kan gøre at han så pludselig sover et lidt længere stræk. At han netop "slås omkuld" af mælkemængden. Det er et forsøg værd. Det betyder ikke at du skal stoppe med at amme, eller at din mælk ikke er god nok, det handler snarere om at få ham mættet så meget, at han sover et længere søvnstræk, så du også kan komme ind i en rytme, hvor han så også begynder at vågne op og være mere sulten og parat til at spise et større og mere mættende måltid hos dig. Du kan derfor prøve at tilbyde ham en flaske dagligt for at se om det gør nogen forskel og så i øvrigt amme ham som du plejer efter hans behov.
Så jeg synes faktisk du skal prøve at give ham en flaske med erstatning og se hvordan han reagerer på det - om det kan gøre at han pludselig sover en lidt længere lur midt på dagen.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske