Svar: Ondt i de nye bisser
8. juli 2012
Alder:
10 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev :)
Feber op til 40 grader og i flere dage, lyder til at have anden årsag en tandfrembrud og det lyder også som om at lillepigen nu er begyndt at hoste, så mon ikke der har været andet end tænderne på vej ... :)
Uanset hvad, så skal hun jo ikke have ondt og jeg synes det er fint at behandle hende med lidt smertestillende netop i jeres situation. Panodil junior kan slå feberen ned og hjælpe på smerterne - det kan gives som mikstur eller som en stikpille (i numsen). Det er naturligvis ikke noget hun skal have i flere dage og den dosis der anbefales i forhold til hendes vægt og alder, bør ikke overskrides.
Det er rigtigt at I kan købe forskellige gummedråber og forskellige typer lokalbedøvende midler. Nogle er på recept og andre kan købes i håndkøb. Mange læger er imod at man bruger lokalbedøvende salve, dråber osv. i barnets mund, fordi man ikke har helt styr på hvor meget der gives og hvor meget barnet egentlig synker af det og derfor får indenbords. Hvis man giver en stikpille, så ved man i stedet præcist, hvor meget barnet har fået og kan på den måde bedre styre medicinen, hvilket jo er vigtigt. Acetaminofen er paracetamol, som er det samme som Panodil, Pinex og Pamol og det kan f.eks. gives som en stikpille i numsen.
Al medicin vil have en eller anden bivirkning, hvis man indtager en vis mængde og skal derfor altid tages / gives med forsigtighed :)
At sutte på noget koldt kan nogle gange hjælpe og det er også et gammelt husmoderråd at give barnet agurk, da der skulle være noget kølende og smertelindrende i netop agurk ...
Håber du kan bruge dette videre og rigtig god bedring med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske