Svar: Spiser næsten ingen morgenmad og gider ikke kop
9. juli 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Victor´s mor
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt at børn i perioder spiser mindre end i andre perioder og det bedste du kan gøre lige nu, er at sørge for at spisesituationen er hyggelig og rar. Det er vigtigt at du ikke presser din dreng til at spise, men forsøger at lade ham selv regulere sit behov.
Det er vigtigt at du nu tilbyder ham flere små måltider dagligt, så han nu får mellemmåltider ud over de faste måltider. Det er vigtigt at du begynder at tilbyde ham mad i hånden som han selv kan sidde med, gumle på, opbløde med spyt, sutte og gnaske på. Det stimulerer ham både mundmotorisk og giver ham en fornemmelse af at kunne spise lidt selv (hvilket han jo gerne vil :)) samtidig med at han stadig forbinder det at spise med noget hyggeligt og rart.
Mad i hånden kan gives før du giver ham grød, fordi det stimulerer til spytdannelse og lyst til at spise, så han er mere klar til at modtage skemaden, når du kommer med den. Mad i hånden kan også gives undervejs i måltidet, så han f.eks. med et stykke agurk i hånden, gumler lidt på det, får lidt af en ske, gumler lidt selv, igen får lidt af dig på skeen osv. Netop fordi du skriver at han så gerne vil selv og mærke hvad der er på fingrene :) Og så kan mad i hånden gives efter måltidet, når han har spist skemad, så han på den måde også lærer at sidde lidt længere tid ved bordet sammen med jer og stille og roligt smager mere og mere af jeres mad og oplever at I spiser sammen.
Hans mælkeindtag skal du naturligvis sikre ham og du skal være opmærksom på at han godt kan indtage så meget mælk tidlig morgen at det kan påvirke hans indtag af morgengrød. Det kan her være en rigtig god idé at amme ham sen aften omkring kl 24, for at fylde ham ekstra op til natten og så springe morgenamningen over, eller du kan vælge at bibeholde morgenamningen og så serverer lidt mindre morgengrød, som nu og give et mellemmåltid formiddag. Eller evt. kombinere morgengrød og mellemmåltid i en periode ... Hvis han kun ammes kl 20, så er det vigtigt at han ikke går til frokost får han ammes igen. Det er for mange timer uden mælk, når han ikke er ældre.
Det er en god idé at give ham vand af kop til måltiderne og hvis han er glad for vand, så skal du også her være opmærksom på at vand jo også fylder godt i maven. Så det er vigtigt at han også spiser og ikke kun drikker vand. Samtidig skal han også have væske og vil sandsynligvis spise bedre, hvis han får lidt at drikke undervejs men du må forsøge dig frem. Nogle børn har det i en periode bedst med at spise og så drikke bagefter. Vand af flaske bør som udgangspunkt gives mellem måltiderne, når I er på tur og lignende, så han stadig lærer at drikke af en kop, når I sidder ved bordet. Det sikrer også at han netop ikke bæller vand, men drikker lidt mindre og derfor spiser lidt mere .. :)
Det er vigtigt at du nu begynder med grøntsagsmos af forskellige grøntsager og mad der smager af mere. Gerne mad der tager udgangspunkt i jeres mad, krydret med milde tørrede krydderier, sovs osv. som er med til at give maden god smag og gøre den interessant. Kød og fisk skal han have. Det gør også maden mere spændende og appellerer til hans nysgerrighed.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske