Brev:
Min datter vil ikke sove - 2 mdr.
9. juli 2012
Alder:
2 mdr.
Min datter vil ikke sove - 2 mdr.
Kære Helen
Tak for en dejlig brevkasse, hvor jeg tit har søgt råd, når min egen sundhedsplejerske ikke kan hjælpe.
Jeg er for 11 uger siden blevet mor til en skøn og dejlig datter, mit andet barn. Hun har siden fødslen haft vanskeligt ved at sove om natten uden at være helt tæt på mig, og som hun er blevet ældre, er dette nu også nødvendigt om dagen.
Min datter blev født til tiden, 3120 gram og 50 cm. Hun vejer nu ca. 5 kg. Hun er en glad pige, og jeg fornemmer hun udvikler sig, som hun skal. Jeg har siden fødslen ammet hende med suttebrik uden problemer (jeg ammede min ældste datter 11 mdr. med suttebrik).
Vores dag starter typisk kl. 6.30-7.00, når min ældste datter skal op for at komme i børnehave, og hun bliver derfor puttet til første lur omkring kl. 8. Jeg ammer hende først fra det ene bryst, skifter hende, leger osv. og ammer hende fra det samme bryst til hun falder i søvn. Nogle gange ammer jeg også fra det andet bryst, det kommer lidt an på, om jeg kan holde hende i gang, eller om hun er for træt. Jeg har fin fornemmelse af, at der er mælk til hende. Jeg kan høre hun synker og se mælken i suttebrikken. Når hun er faldet i søvn, putter jeg hende i barnevognen, og hun sover som regel uden de store problemer den første lur mellem 1,5 – 2 timer. Herefter starter problemerne.
Det er meget sjældent, jeg kan få hende til at sove de næste lure i barnevognen. Jeg forsøger samme teknik, som ved den første lur, men hun vågner meget hurtigt efter, hun er blevet puttet. Nogle gange efter 10 minutter andre gange efter 30 minutter. Så starter vi forfra med amning, hvor hun oftest falder i søvn, så snart hun er lagt til, herefter ud i barnevognen hvor hun hurtigt vågner. Dette kan jeg bruge flere timer på, og det er meget frustrerende for mig og hele familien. Allerhelst vil hun sove i mine arme, og kan her snildt tage en 2 timers lur. Jeg synes, det er skønt at have hende i mine arme, og ville ønske jeg kunne sidde sådan med hende hver gang, hun skal sove, men det er bare utrolig svært at få en hverdag til at hænge sammen, da jeg også har en 3 årig pige, som jeg gerne vil være noget for.
Det er tydeligt, at min lille datter har meget svært ved at overgive sig til søvnen, og det er næsten altid med meget gråd ofte hysterisk. Min mand og jeg har trillet mange ture med barnevognen, nogle gange sover hun, andre gange græder/skriger hun og kan ikke finde ro. Stensikkert er det, at så snart barnevognen står stille, så vågner hun. Vi har givet op overfor at få hende til at sove i vuggen om natten. Hun sover kun ved at ligge mave mod mave med mig og vågner sågar, når jeg vende hende om på ryggen. Så det er også med bekymring, at hun sover hele natten på siden, men hvad skal jeg gøre? Vi har forsøgt alt muligt. Vi har svøbt hende, forsøgt at give hende sut, men den afviser hun. Vi har kørt hende i barnevognen i soveværelset, varmet vuggen op, så den ikke er kold at komme i, vi sørger for at have dæmpe lys og lyd om aftenen, men lige lidt hjælper det.
Vi har en stille og rolig hverdag, hvor vi hygger os herhjemme, så det kan næsten heller ikke være fordi, hun er overstimuleret. Hun sover gerne i min favn i løbet af aftenen, og bliver puttet sammen med os ca. 21.30. Her forsøger jeg at amme hende, men hun bliver meget gal og skriger den næste time, inden hun sover, vågner igen og kan ammes. Det er det samme mønster hver gang hun ikke ammes i søvn, så græder hun hysterisk og skal vugges kraftigt før hun sover. Klokken er derfor ofte 23.00, inden vi kommer i seng. Hun sover altså langt fra det, hun skal. Jeg synes også, det har indflydelse på, hvor meget tid jeg har til at lege, synge, snakke med hende, fordi der skal bruges så meget tid på at få hende til at sove.
Min bekymring har selvfølgelig også gået på, om hun fik nok at spise, da en vægt på 5 kg efter 11 uger nok ligger i den lave ende. Jeg ammer allerede rigtig meget, og synes ikke der kan klemmes flere ammemåltider ind. Vi har forsøgt med Nan1, men det vil hun ikke have, så det tolker jeg, som om hun ikke er sulten? Min datter er meget tryghedssøgende og hun skal selvfølgelig have al den omsorg og tryghed, hun har brug for. Men hvordan lærer jeg hende at være adskilt fra mig, på den blideste og mest effektive måde?
Jeg håber du har et godt råd, og glæder mig til at høre fra dig.
Men venlig hilsen
En bekymret og træt mor