Svar: Min datter vil ikke sove - 2 mdr.
9. juli 2012
Alder:
2 mdr.
Kære bekymrede og trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til og tillykke med lillesøster :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og så kan du vælge lidt til og fra, hvad du synes du kan bruge :)
Det er rigtigt at jeres datter ikke har taget så meget på og ligger i den lidt lave ende og når du ammer med brik, så er det naturligvis nærliggende at tænke om der kan være en sammenhæng her - også selvom du har ammet storesøster med brik i 11 måneder og oplever at du har fint med mælk ... Jeg kan derfor godt forstå at du har forsøgt med en flaske og det kan godt være at I stadig skal forsøge med dette en gang imellem fremover.
At hun afviser en flaske behøver nemlig ikke betyde at hun ikke har brug for mælken, det kan også handle om at hun ikke rigtigt bryder sig om smagen af modermælkserstatning eller ikke kan finde ud af den teknik, det er at spise af en flaske. Selvom du ammer med en brik og hun er vandt til at die på silikone, så er sutteteknikken stadig anderledes på en flaske.
Når det er sagt, så er det dog også altid vigtigt at se på hvordan hun trives og umiddelbart lyder hun jo til at have det godt. Hun sover fint, hvis hun får lov til at sove tæt på dig :), hun spiser og regulerer sit behov ved brystet, og hun lyder til at udvikle sig godt - er måske begyndt at smile, bruge sig selv mere motorisk og mentalt osv.? Alt sammen tegn på at hun har det godt.
Det er en rigtig god idé at amme hende af to omgange mellem hver lur, som du allerede ofte forsøger. Det er både med til at øge din mælkemængde og er også med til at sikre hende lidt ekstra :) Det er også en rigtig god idé at bruge forskellige ammestillinger, fordi hun stimulerer og tømmer brystet forskelligt alt efter hvordan hun bliver lagt til.
Hun er stadig en meget lille pige og viser naturligt behov for tæt fysisk kontakt og nærhed. Det gør hende tryg at være i favn, fordi hun der fornemmer jeres varme, vejrtrækning, hjertelyd og hun føler sig omsluttet. Det minder om tiden i livmoderen og er derfor det mest trygge sted hun kan sove. Det er helt naturligt at hun sover bedst hos jer.
Men hun skal naturligvis også kunne ligge lidt for sig selv, for selvom det er hyggeligt at have hende hos jer, så har I også andre ting at tage jer til og har naturligt brug for at kunne udnytte hendes soveperioder til andet. Og derfor er det godt at medtænke hvordan I kan give hende det hun får, når hun sover hos jer.
Det kan her f.eks. være en god idé at du lægger dig og ammer hende liggende i din seng og lader hende ligge. Det kan være en god idé fordi hun ikke oplever at blive flyttet, men får lov til at falde i søvn, hvor hun er og blive liggende der. Du skal naturligvis sikre dig at hun ikke kan trille ned af sengen.
Det kan være en god idé at svøbe hende, evt. bruge en voksipose, duni-duo, slee-bee, drømmepose og hvad de nu hedder. De fås i mange kvaliteter og priser. Ulempen er at de kan være varme, nu hvor vi går sommeren i møde, men det kan ofte hjælpe barnet at ligge i en sovepose. I soveposen vil hun føle sig omsluttet og den vil være genkendelig for hende på sigt, så hun kan sove i den uanset om hun puttes inde eller ude, hjemme eller et andet sted, så har hun soveposen og kan være tryg ved den. Du vil her kunne amme hende imens hun ligger i soveposen, gøre som du gør nu, hvor du ammer hende, leger lidt, skifter hende, putter hende i soveposen og ammer hende igen imens hun er i soveposen. På den måde kan hun lettere komme fra din favn.
Det kan være en god idé at svøbe hende i et svøb, et klæde, så hun igen ammes, skiftes, svøbes og ammes og derefter puttes, hvor du gerne vil have hende. Det at være svøbt gør at hun ikke føler skiftet fra favn til seng så ubehageligt som hun oplever det lige nu. Det er naturligt at hun protesterer, når hun lægges fra jeres varme og trygge favn ned i sengen. Sengen kan gøres hyggelig og tryg ved at have en sengerand, en himmel eller lignende, så barnet på den måde er omsluttet og føler sig mere som "liggende i en lille hule".
Og nogle vil her have stor glæde af at bruge en slyngevugge, babykøje, hængevugge - også her er der mange navne og flere modeller og priser. Når hun puttes i en slyngevugge, så vil hun ligge i en lille pose og vil føle sig omsluttet og samtidig vil I kunne vugge hende lidt og hun vil også selv kunne føle sig bevæget og dermed beroliget, fordi de bevægelser hun selv laver, giver lidt bevægelse i vuggen hun ligger i. Og det at være i bevægelse vil ofte også virke beroligende, men så det ikke er jer der vugger hende i jeres arme.
Nærhed, tætheden osv. hænger også sammen med jeres vejrtrækning og hjerterytme og her kan det være en mulighed at købe en doodoo bamse eller få en app eller lignende der kan afspille forskellige hverdagslyde og livmoderlyde. Det kan have en positiv beroligende effekt på små børn og kan netop være med til at gøre at de har lettere ved at ligge lidt på afstand af forældrene.
Og når alt dette er sagt, så er der også nogle børn som har det ret godt med at kunne følge lidt med og som bliver frustrerede over at blive lagt i slyngevugger, barnevogne og som ikke vil skærmes så meget ... for disse børn kan det nogle gange være en rigtig god idé med en sansegynge, der hænges op i loftet. Den skal hænge meget lavt over gulvet, så barnet ikke kan trille ud og slå sig, men så den stadig kan bevæges. Nogle børn vil sove godt på en sådan, fordi de bevæges men samtidig kan ligge og kikke lidt omkring og når de så er fyldt op med stimuli på denne måde, så lukker de øjnene og falder i søvn - stadig fordi de jo også vugges og vippes lidt, når de bevæger sig lidt i søvne ...
Jeg håber at I kan bruge lidt af disse tanker og idéer videre :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske