Brev:
11 måneder og interesserer sig ikke for mad
9. juli 2012
Alder:
11 mdr.
11 måneder og interesserer sig ikke for mad
Kære Helen
Så har vi brug for dit råd og din vejledning igen. Vores søn på 11 måneder interessere sig ikke for fast føde, det vil sige han er altid meget interesseret i at smage. Men spytter ofte maden ud eller vil kun spise en 4-6 mundfulde og mister derefter interessen.
Vi startede op på fast føde da han var ca. 5 måneder. Han vil gerne have lidt men desværre var hans tarmsystem ikke klar og han fik ofte ondt i maven. Derfor gav vi ham en pause. Fra han var 6-8 måneder ville han faktisk ingenting spise, gerne smage men ikke spise et måltid udover et par mundfulde. Det er blevet en smule bedre fra de 8 måneder og så til i dag hvor han er 11 måneder, men han lever hovedsageligt af sin sutteflaske. Det er altid hyggeligt når vi spiser og vi presser ham aldrig når han først siger fra.
Vi har prøvet alt (synes vi i hvert fald). Nu skal du høre:
- vi spiser altid sammen med ham
- vi har både lavet speciel mad til ham og han har også fået det samme som os, ingen af delene med succes
- han har altid noget at sidde med i hænderne, brød, grøntsager, frugt eller kartoffel
- han har fået lov til at sidde med sin mad på tallerkenen og "smadder" rundt i det alt det han gider
- han har selv fået en gaffel og skulle stikke det ind i munden (men det er sjovere at fodre mor eller far sådan!)
Vi forsøger at sørge for at han er sulten uden at være ovresulten til måltiderne. Vi forsøger at være restriktive med sutteflaskerne så det ser ca. sådan ud over en dag:
- en om formiddagen inden han skal sove
- en om eftermiddagen inden han skal sove
- en i "ulvetimen"
- en inden han skal i seng om aftenen.
- også får han to hver nat, da han jo ikke får nok fast mad i løbet af dagen til at holde sig mæt...
Som det er nu kan vi simpelthen ikke skærer dem længere ned. Han bliver sur og ked af det og selvfølgelig sulten.
Det eneste han vil spise er frugtmos og der får han fuldkorn i, men det kan han jo ikke leve af! Vi er ved at være desperate..
Vi håber meget på nogle ideere fra dig, så vi kan få gang i den faste mad...
(der er ca. 200 ml i de flasker han får)
Kunne det være en ide, at skære ned på mængden i sutteflaskerne eller evt. tilbyde ham det af kop? Men bliver han mere interesseret i mad af den grund?
Hilsen
de efterhåneden desperate forældre....