Svar: 11 måneder og interesserer sig ikke for mad
9. juli 2012
Alder:
11 mdr.
Kære efterhånden desperate forældre
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af hvad der sker hos jer og hvad I har forsøgt:)
Der er ingen tvivl om at jeres dreng får alt for meget mælk og at mælken betyder at han ikke har appetit til at spise anden mad, han er simpelthen ikke sulten nok, fordi han får så meget mælk som han gør ...
Derfor er I nødt til at skære hans flasker ned og med den alder han har, så bør han faktisk kun få 2 flasker i døgnet - svarende til 400 ml - ikke mere. Det er altså 800 ml I skal have skåret væk. Nogle af flaskerne må I fjerne helt og erstatte af mellemmåltider, rigtig mad og vand af kop, andre af flaskerne må I trappe ud af, så han får mindre og mindre. Selvom I trapper ud så vil I ikke kunne undgå at han bliver ked af det og protesterer - men I er nødt til at ændre på hans behov for flaske, fordi I ved bedst og det er rigtig vigtigt at han får rigtig mad, sufficient mad med næring, mælken alene gør det ikke godt nok for ham.
Og så må I forsøge at rumme, at han bliver sur og ked af det, frustreret og fortvivlet. Det er vigtigt at I er der for ham, trøster, beroliger, tilbyder noget at spise, noget at drikke osv. I skal lade ham sidde hos jer, putte sig, trøste og være der - men flaske skal han ikke have.
Jeg sener jer her en plan for dagen, hvor han får 3 flasker tilbudt, - altså en flaske mere end han egentlig behøver. Indtaget af flaskerne er dog skruet ned, så han samlet får 400 ml mme dagligt :
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop
Puttes til formiddagslur uden flaske - sæt ham i barnevognen og kør en tur i stedet
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere og suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop
Flaske 100 ml og puttes herefter til middagslur som ha plejer
Eftermiddag 15.30-16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden. En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende. Vand af kop.
Skal ikke have flaske om eftermiddagen
Aften 18: Kød, fisk, ris, pasta, grøntsager, kartofler, sovs. Der skal være mad i stykker og moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Tilbydes grød - f.eks. flerkornsgrød eller mysligrød, vand af kop.
Flaske med 150 ml mme og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 24: Flaske med 150 ml mme og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
I er nødt til at skære betydeligt ned i mælkemængde, for at få jeres dreng til at spise. Det er vigtigt for hans trivsel og udvikling :)
Hermed et kærligt skub i den retning! :) Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske