Brev:
Skrigeanfald forsvandt med amning, men hvordan med at sove sammen?
9. juli 2012
Alder:
16 mdr.
Hej Helen
Tak for dit svar.
Jeg tænkte, at jeg lige ville komme med en opfølgning: I mellemtiden er jeg nemlig stoppet med at amme, og skrigeanfaldene om natten forsvandt sammen med amningen. Gad vide om et eller andet ved amningen forstyrrede hans søvn og gav natteangst? Det kan selvfølgelig være et tilfælde, men skrigeanfaldene stoppede allerede første nat, hvor jeg ikke ammede. Der græd han, fordi han ikke fik bryst, men blev trøstet af sin far – og han var til at kontakte og trøste.
Siden har han sovet meget bedre. Han siger desværre stadig græde/klynke lyde ind imellem, og kan også sætte sig op, men frem til ved 5 tiden kan hans far eller jeg få ham til at sove igen ved at sige ”shhh, shhh jeg passer på dig” og give ham hans krammedyr.
Fra kl 5 bliver det sværere. Her plejede han at komme over i vores seng og få en tår bryst, og så sove videre sammen med mig. Han vågner stadig og vil gerne over i sengen ved 5-tiden, og det kommer han så. Dels fordi jeg synes det er vigtigt at vise ham, at det ikke er en afvisning af ham, at amningen er stoppet. Dels fordi jeg synes det er rigtig hyggeligt, hvis han altså kan lære bare at putte og sove videre med mig uden bryst.
Men selvom det er halvanden uge siden, jeg stoppede amningen, og selvom mælken er stoppet, så bliver han rasende, når han kommer over i sengen og ikke får bryst. Sutteflasken bliver kylet væk, han hiver i min t-shirt og skriger og kaster sig rundt – indtil han til sidst falder i søvn igen, gerne med hovedet på min mave eller tæt op ad mit ansigt. Jeg taler beroligende og aer ham og prøver med flasken eller en drikkekop - men det gør ham bare mere gal. Så der er ikke andet at gøre end at ligge stille selv og nynne lidt for ham, og sørge for at han ikke triller ud af sengen i raseri.
Har du en ide om, hvor lang tid der går, før han glemmer brysterne og bare kan putte med os?
Er der noget vi kan gøre, for at gøre det lettere for ham og os i mellemtiden?
Og bør han overhovedet have lov til at komme over og putte med os om morgenen?
Mange hilsener - Pernille