Svar: Skrigeanfald forsvandt med amning, men hvordan med at sove sammen?
9. juli 2012
Alder:
16 mdr.
Kære Pernille
Det er rigtig dejligt at du kan mærke at jeres dreng sover bedre og at hans anfald med gråd og skrig om natten er aftaget i takt med at du er begyndt at stoppe amning. Nogle gange ved man ikke hvad sammenhængen er og finder heller ikke ud af det, men hos jer har det hjulpet og det er det vigtigste :)
Jeg synes det er en rigtig god idé at tage ham over i sengen og give ham den ro og nærhed, som han viser behov for kl 05. Og det er her fint at du har en bluse på, så han ikke kan tage fast i brystet - det er slut og det er dig der bestemmer - selvom han naturligt savner det, så er det som du skriver jo muligt for ham at få samme nærhed, tryghed osv. selvom amningen nu er stoppet.
Nogle børn glemmer brystet efter et par dage og hos andre børn tager det nogle uger - det kan godt vare op til 3 uger, før han begynder at acceptere det helt og har affundet sig med de nye rutiner.
Nogle gange kan det være en rigtig god idé at lade far tage over om natten, fordi far ikke dufter af mælk og ikke forbindes med amning, så I kunne også prøve at du flytter ud af soveværelset et par nætter og når jeres søn så vågner kl 05, så kommer han over i sengen til far og skal sove videre der - masser af nærhed, fysisk kontakt men ingen bryster eller duft af mælk der kan forvirre og frustrere :)
Nogle gange kan det være en god idé at give ham en godnatgrød inden sengetid. Det kan gøre at han ikke føler sig helt så sulten kl 05 og derfor ikke vil søge brystet helt så meget.
Nogle gange kan det være en god idé at lade ham putte med en af dine t-shirts, som dufter af dig og beroliger og lade dette være substitutten for brystet fremover, lidt som en putte-sutte-klud. Så han har dig, har duften af dig og det genkendelige og trygge ved dette, men ikke noget bryst ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske