Svar: Vores datter kravler ud af tremmesengen
9. juli 2012
Alder:
23 mdr.
Kære førstegangsforældre
Det er tidligt at jeres datter leger "udbryderkonge", men ofte er det tegn på at hun gerne vil ud og at hun har brug for en åben seng ...
Det kan være farligt, hvis hun klatrer over tremmerne og falder ned, hun kan slå sig meget på den afstand. Måske kan bunden i tremmesengen sætte ned, så hun ikke kan klatre over .. måske har I en bamse eller lignende i sengen, som hun træder op på og sætter af fra, som I kunne fjerne, for ikke at give hende muligheden. Hvis hun klatrer over tremmesengen og I ikke kan ændre på højde osv. så vil jeg umiddelbart anbefale at hun af sikkerhedshensyn kommer i en åben seng. Dog gerne en seng med en sengehest, så hun ikke kan trille ud.
Det giver naturligvis nogle gange lidt ekstra udfordringer, hvor hun kommer gående ind til jer flere gange, hvor I så må følge hende tilbage igen og igen. Hvilket I så er nødt til at gøre og dette på en god og fin måde, uden skæld ud, bare tage hende i hånden "hov kommer du der, ind i seng igen" og så putte hende igen, dynen om hende, kærtegne, kysse godnat og vurdere om I så skal gå eller blive siddende lidt.
Med hensyn til at hun går i stuen tidlig morgen, når hun vågner af sig selv, så kan I forsøge at holde hende lidt på værelset ved f.eks. at stille lidt frugt eller et stykke knækbrød eller ligende frem, som hun kan tage. Forhindre hende i at gå i stuen kan være svært og I skal naturligvis sikre jer at hun der ikke kan komme til skade, få åbnet døre eller andet som hun ikke må.
Man kan godt købe "alarmmåtter" som kan lægges på gulvet ved døren, sådan at det ringer, når hun træder på måtten og I dermed vækkes af det. Man kan også købe klokker der kan sættes på en dør, så når døren åbnes, så ringer klokken, sådan at hvis hun åbner døren ind til stuen, så vil I kunne høre det .. Om jeg ligefrem vil anbefale dette ... tja, det er godt nok svært. For et eller andet sted tænker jeg jo også at lillepigen skal have lov til at gå og at det jo er dejligt at hun vågner, tryg og glad og af sig selv går igang med at lege og hygger sig - modsat, så skal I også sikre jer at hun ikke kan komme til skade ...
Alternativet er naturligvis at I sætter vækkeuret til omkring den tid hvor hun plejer at vågne og der står op, så en af jer er der og er oppe sammen med hende ..
Håber I kan bruge lidt af disse tanker frem og tilbage ... :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske