Svar: Begyndt på fast føde
9. juli 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Lotte
Tak for dit brev :)
Nogle gange lukkes munden for skeen, fordi man er gået lidt for hurtigt frem og det kan være en rigtig god idé at holde pause i f.eks. en uge, og så starte op igen og det kan I naturligvis forsøge.
Andre gange handler det om at barnet f.eks. er ved at få tænder og derfor er irriteret og øm i munden og ikke bryder sig om at spise ... Og så kan det naturligvis også nogle gange handle om at barnet er lidt træt af at få samme slags grød og mos og trænger til ny smag og variation.
Det kan være en god idé at give Andreas en pause og når du så starter op igen, så vil det være rigtig godt at starte ud med små smagsprøver og også gerne lidt mad i hånden. Han kan f.eks. få lidt agurk eller gulerod at sutte på. Du kan evt. holde det og hjælpe ham og så lade ham smage og sutte, slikke og fornemme, at det der kommer til munden er interessant.
Varier mellem forskellige grødtyper - ris, majs, hirse, boghvede og quinoa og variere gerne yderligere ved at bruge lidt forskellig frugtmos som topping. Du kan lave frugtmos selv eller du kan købe det på glas. Du finder opskrifter i min bog "Helens bog om børn og mad".
Prøv også med grøntsagsmos og hvis han ikke er vild med kartoffel, så prøv i første omgang med lidt gulerodspure, som har en naturlig sødme og så kan du prøve at tilsætte lidt kartoffel i dette eller variere yderligere ved at bruge lidt blomkål, squash eller lignende.
Det er en god idé at holde mængden af skemad nede, så han ikke føler sig for proppet af det. Det er bedre at give ham 1/2 dl. to gange dagligt, end at han spiser 1 dl på en gang. Det giver også plads til at han stadig kan drikke samme mængde mælk som før og at hans mave bliver holdt igang. En forklaring på at børn pludselig ikke spiser hænger også nogle gange sammen med at de har problemer med forstoppelse :)
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner evt. med en ekstra amning og dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: tilbydes lidt grød, max 1/2 dl. evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes
Sover ofte dagens 3. lur
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop. Dette måltid introduceres, når frokostgrøden fungerer godt.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet varierer efter hvor sen og hvor lang den 3. lur er
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Evt. amning, de fleste børn vil først kunne spring natamningen over i 6 måneders alderen.
Når jeres dreng ligger og virrer med hovedet om natten samtidig med at han græder, så kan det skyldes at han drømmer. Det kan også være fordi han har ondt i ørerne og her skal I naturligvis få ham tjekket, hvis I tænker det kan være det. Det kan også, som du skriver, være behov for jeres hjælp til at blive lagt rigtigt og godt igen, fordi han stadig er for lille til at putte sig selv og så kan det også være behov for at få en ekstra amning og det er okay.
I må prøve at vurdere, hvad det mon handler om hos jer og hvordan I kan hjælpe ham videre, når og hvis han vågner, så I alle får sovet så godt som muligt :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske