Svar: Hovedmåltider skiftes ud til blå allomin?
10. juli 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Mie
Tak for dit brev :) Jeg vil gerne fortælle dig lidt om de forskellige erstatninger.
Nogle børn trives bedst med at man skifter mellem de forskellige typer erstatninger, men mange børn har det bedst med at man holder sig til 1 eller to slags. Både NAN og Allomin er rigtig gode erstatninger, de indeholder f.eks. begge Omega 3 og 6, som er vigtigt for udviklingen af f.eks. små børns nervesystem, syn mv.
NAN 1 og Allomin 1 er begge fuldgyldige modermælkserstatninger. Det betyder at børn kan leve af dette alene og ikke behøver få andet.
NAN fås i en NAN pro udgave, som indeholder den aktive bakteriekultur Bifidus BI., der har positiv effekt på maven. Allomin er tilsat GOS, der er kostfibre med positiv effekt på maven. Begge erstatninger er tilsat nukleotider.
NAN HA er en delvist hydrolyceret erstatning, hvilket betyder at den har en delvis allergiforebyggende virkning. Det gør også at den, som du skriver, er lettere fordøjelig og derfor anbefales den ofte til børn med tendens til træge maver. Det er korrekt at NAN HA ikke virker helt så mættende, som NAN 1, netop fordi den er mere fordøjelig, flyder den lettere igennem systemet ...
Allomin Syrnet, den grønne, er tilsat citronsyre. Citronsyren spalter proteinet og sænker pH-værdien i tarmen, hvilket letter barnets afføring. Den kan gives alene eller den kan gives i kombination med en type 1 erstatning.
Du kan også få en Allomin extra 1, den gule, som er til børn der er meget sultne. Den er tilsat kartoffelstivelse, som giver ekstra mæthed.
Modermælkserstatningerne smager meget forskelligt, så nogle gange træffes valget ud fra hvad barnet kan lide - og det lyder som om at jeres dreng godt kan lide det hele, hvilket jo er dejligt :)
Hvis du oplever at han trives godt på NAN HA, så er der ikke noget i vejen for at du bibeholder den. Modsat, så kan du også skifte over til NAN 1 eller Allomin 1, hvis du fornemmer at han vil trives lidt bedre på dette.
Om du skal give NAN HA fordi du fornemmer at det holder maven lidt bedre igang, eller om han og I trives godt med den syrnede Allomin er helt individuelt. Du er nødt til at vælge den erstatning, som du fornemmer virker hos jer. Som sagt er erstatningerne gode, så det handler meget om hvad du selv synes, hvad der tiltaler jer.
For at hans mave skal kunne kapere det hele, så vil jeg umiddelbart anbefale dig at du holder dig til to typer erstatning og ikke skifter mellem 3 eller 4 slags. Når og hvis du vælger at skifte, så er det en god ide at udskifte en flaske af gangen, så hans mave vænner sig til det nye stille og roligt - hvis han således plejer at få 6 flasker i døgnet, så kan du give 5 flasker af den gamle slags og 1 af den nye. Næste dag giver du så 4 flasker af den gamle slags og 2 flasker af den nye, og næste dag 3 og 3 osv. så du stille og roligt skifter over.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske