Brev:
Døgnrytme med allergihensyn
10. juli 2012
Alder:
13 mdr.
Døgnrytme med allergihensyn
Hej Helen
Tak for en rigtig god brevkasse – jeg bruger ofte dine svar til andre.
Jeg ville bare lige høre dig om vores dagsrytme er nogenlunde efter hvad den bør være. Det er vedr. Min søn som er 13 måneder. Han har allergi overfor mælk, æg og nødder.
Han har bøvl med maven (skiftevis diarre og hård mave), så børnelægen kan ikke udelukke at han også har glutenallergi. En blodprøve har dog afvist dette, men det betyder at vi først så småt igen er begyndt at introducere gluten.
Kl. 6 står vi op, og han får grød af enten hirse, majs eller rismel med frugtmos. Vand af kop og et halvt brev movicol.
Frugt (typisk jordbær, hindbær, vandmelon, kiwi) som mellemmåltid.
Kl. 9-10 bliver han ved dagplejeren lagt til at sove. Inden da får han 210 ml nutrimigen til at falde i søvn på, i flaske. Han sover 1-2 timer.
Kl. 11- 12. Frokost + vand. Dagplejeren serverer kun rugbrød, og pga. Allergierne er pålægget begrænset til makrel, leverpostej, avokado. Jeg har bedt hende om også at give nogle grøntsager eller på anden måde variere frokosten, men det sker desværre ikke rigtig.
Frugt som mellemmåltid.
Kl. 14. Lur på 1 time.
Kl. 15 jeg henter ham.
Kl. 15 – 16. Mad + vand. Og her er jeg i tvivl hvad jeg skal give ham af mad. Jeg plejer at give varm mad med kød/fisk og grøntsager, for at kompensere for dét han ikke får i dagplejeren. Men det går lidt ud over aftenmaden, som også består af varm mad (kød/fisk, grøntsager, pasta, ris osv.). Men jeg synes heller ikke han skal have rugbrød 2 gange om dagen. Nogle gange kombinerer jeg lidt rugbrødshapsere med nogle kartofler og kogte grøntsager han kan hapse af.
Kl. 18-19. Aftensmad + vand+ et halvt brev movicol.
Han bliver lagt til at sove kl. 19.30 – 20.00. Han får en flaske med nutrimigen (210 ml) til at falde i søvn på.
Han er meget glad for mad og vi har ingen problemer med at få ham til at spise. Han vokser også som han skal.
Jeg er i tvivl om han får mælk/kalk nok i og med at han ikke får yogurt og andre mælkeprodukter i løbet af dagen?. Jeg er også klar over, at de helst ikke må flaske efter 1 års alderen, men jeg kan ikke se hvordan jeg ellers skal kunne få 400 ml i ham, for han vil helst kun have vand i koppen.
Jeg er holdt op med at give d-vitamin, men er i tvivl om det er ok, i og med at han ikke får ”rigtig” mælk?
Han har for det meste forstoppelse og vi giver ham 1 brev movicol om dagen. Vi holder ham fra bananer, og giver ham (herhjemme) meget frugt og grøntsager. Men måske er der andet jeg skal give mere/mindre af?
Jeg har haft lånt 2 bøger på biblioteket med opskrifter til allergiker, men de er ikke så børnevenlige. Så jeg tænkte om du måske kendte til nogle opskriftsbøger, der er henvendt til børn med allergier? Det er lidt svært at gøre hans mad varieret.
Derudover vil dagplejeren meget gerne lave om i hans søvnrytme, så han kun sover 1 lur. Hun lægger ham nogle gange til lur ved en 12 tiden da det passer bedre ind i hendes rytme med de lidt ældre børn, men jeg har forklaret at vi ikke får særlig meget ud af vores søn om aftenen, når han ikke har sovet om eftermiddagen. Jeg føler stadig han har brug for 2 lure og kan ikke sætte krydser ud for nogle af dine punkter i din bog, hvor du skriver om hvornår barnet kan nøjes med 1 lur. Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal håndtere det når han kun får 1 lur (hun siger hun prøver med 2 lure, men han vil ikke), og om jeg skal lave om på vores egne rytmer de dage hvor han kun sover fra kl. 12 og så 1-2 timer – skal vi eksempelvis lægge ham i seng tidligere om aftenen?
Generelt synes vi faktisk han virker lidt træt hele tiden. Han er en rigtig, rigtig glad dreng. Og brokker sig meget sjældent. Men han gnider sig hele tiden i øjnene og næsen. Han er blevet tjekket for høfeber osv., men de er negative, så det må være fordi han er træt. Også i weekenderne, hvor han helt sikkert får 2 lure. Han sover godt om natten.
Derudover har han et voldsomt temperament synes vi, men han har pt. Problemer med ørerne og har lige fået lagt dræn, som desværre ikke virker. Det kan være det er derfor, ellers vender jeg tilbage med et nyt brev :).
Endnu engang mange tak. Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Ps.
Hvis du læser tidligere breve fra mig, så kan jeg fortælle, hvis du hører noget lignende fra andre, at vi netop nu efter en masse undersøgelser har fået udelukket epilepsi. Det er nogle ufrivillige muskelsammentrækninger, som i andre tilfælde har forsvundet når barnet har været mellem 12 og 18 måneder.