Svar: Døgnrytme med allergihensyn
10. juli 2012
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Og først - hvor er det dejligt at høre at lægerne har udelukket epilepsi! :) Tak for besked.
Det lyder som om at I har mange udfordringer madmæssigt hos jer, når jeres dreng ikke tåler mælk, æg, nødder og også gluten i større mængder .. Jeg kan godt forstå du bliver frustreret og synes det er svært.
Planen for dagen ser umiddelbart rigtig fin ud. Jeg tænker at noget af det du kan begynde at supplere med er lidt grovere grødtyper f.eks. havregrød eller øllebrød, som kun indholder ganske lidt gluten. Og faktisk har jeg ladet mig fortælle at man godt kan købe glutenfri havregryn, så det kunne måske være en idé hos jer. Brød bagt med boghvedemel, rismel, majsmel, quinoaflager og glutenfri havregryn lavet med vand, gær og olie kunne måske være en idé hos jer. På den måde kunne du bage nogle boller, som kunne bruges til mellemmåltider formiddag og eftermiddag og være en variation til det nuværende grød og rugbrød ...
Du kan finde opskrifter på brød (og kager:)) uden æg, mælk og gluten på nettet. Det er lettere at søge på nettet end at finde det i bøger, synes jeg :)
Til frokost bør han suppleres med grøntsager af forskellig slags og også gerne ris eller måske lidt pasta (kan også fåes uden æg og gluten, men man skal se sig for og måske skal du selv købe det og lade ham få det med hjemmefra). Han kan også suppleres med rejer, muslinger eller lignende, for at få lidt variation. Frugt og bær kan bruges som pålæg, men man kan også sagtens komme lidt smørbar grøntsagsmos på som pålæg og på den måde få lidt variation ind.
Om eftermiddagen vil det være fint at give ham lidt grød, lidt hjemmebagt brød som han tåler, lidt grøntsager. Da han ikke er så gammel, så er det svært at variere så meget, men i takt med at han bliver ældre, vil du kunne lave lidt råkost til ham - f.eks. lidt fint revet gulerod med æble, appelsin og måske lidt rosiner. Det sikrer ham lidt ekstra grøntsager og giver også lidt sødme, som kan være rigtig dejligt om eftermiddagen :)
Hvis han får mellem 350-500ml mælk (nutramigen) dagligt, så burde han være dækket ind i forhold til sit behov for kalk. Men prøv at tale med jeres læge om det. Han må gerne bibeholde sine 2 flasker, så han får sin mælk.
D-vitamin bør du stadig give ham. Det anbefales at give D-vitamin til han er 2 år og D-vitamin er netop vigtigt for optagelsen af kalk. Han bør få 10 mikrogram (400 IE) dagligt også selvom han får mme.
Forstoppelsesproblemerne kan godt skyldes at sammensætningen af mad naturligt ikke varierer så meget, da der er flere ting han ikke tåler og det kan naturligvis også hænge sammen med at han måske ikke helt drikker nok vand i løbet af dagen. Frugt er generelt godt til at sætte lidt gang i maven og du kan give ham frugtmos eller en gammeldags frugtgrød - en lille portion frugtgrød om eftermiddagen kunne også være en idé og han kan evt. få lidt Nutramigen på :)
Fødevaredirektoratet har lavet to pjecer, som du sandsynligvis allerede kender: "Allergi over for mælk, æg, fisk og skaldyr" og "Allergi overfor Korn, jordnødder, nødder og soja". Hvis ikke du kender dem, vil de være gode at læse. Du kan finde dem på nettet.
Det lyder for mig som om at jeres søn har brug for to lure dagligt stadigvæk og det vil være rigtig godt, hvis dagplejer vil forsøge at lægge ham - hun kan naturligvis ikke få ham til at sove på kommando, men jeg synes at man bør forsøge, når han ikke er ældre og umiddelbart viser behov. Man kan se det som et tilbud, hvor han får mulighed for at sove og falder han i søvn, så er det godt og gør han ikke, så er det også okay, så er det forsøgt og måske har han så fået hvilet sig lidt. Hjemme skal I give ham de lure han naturligt viser behov for.
Hvis han en dag viser ekstra stort behov for at komme tidligere i seng, så skal I bare putte ham tidligere. Det er vigtigt at han får den søvn han har behov for. Det er vigtigt fordi det blandt andet også styrker hans immunforsvar at få sovet og han skal naturligvis sove, når han har brug for det. Så hvis han en dag tydeligt er parat til at blive puttet allerede kl 18.30-19, så må I gøre det :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske