Svar: Vil kun spise grød og mos, ikke brød
10. juli 2012
Alder:
8 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og dejligt at høre at I har fundet hjælp i mit tidligere svar og at det nu går bedre med søvnen og at I har fået lidt mere rytme :) Det er godt :)
Det er helt okay at jeres dreng ikke er så vildt med brød endnu og stadig synes at det er lidt lettere at spise eller blive madet med en ske - øvelse gør mester og det med brødhapserne kommer stille og roligt. Det er helt fint at give ham 4-5 hapsere og så supplere med mos efterfølgende, - mosen er stadig meget vigtig, brødhapserne er mere til øvelse :)
Det vil være en rigtig god idé at give ham f.eks. ristede rugbrødsbjælker, som han selv kan sidde og gumle på, opbløde med spyt osv. Ligesom du gerne må give ham 1/4 bolle i hånden, som han selv sidder med. Hvis han får lov til at side og gnaske i lidt brød selv, så bliver interessen for at spise brød også større.
Du kan med fordel bruge lidt mos på brødet, for at gøre det lidt mere interessant for ham at spise. Det kan være lidt frugtmos på en bolle og grøntsagsmos på rugbrød. Mos kan godt bruge som smørbart pålæg og det vil være helt fint at gøre dette.
Du finder opskrifter på forskellig mos og smørbart pålæg i min bog "Helens bog om børn og mad" og håber at du hermed er hjulpet lidt videre :)
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske